Vestryggen på Jønshornet (16.03.2022)

Characteristic Alpine climbing
Ascents Jønshornet (1,419m) 16.03.2022
Rametinden (1,198m) 16.03.2022

Tur med Rune fra Barstaddalen. Kjørte fram til 300m før Melbøsætra. Gikk stort sett på ski derfra, men måtte av med skia på enkelte av bekkekrysningene. Opp til Nyfjellet måtte vi av med skiene og hadde dem på sekken resten av veien til bakken opp mot Rametinden. Kraftig vind denne dagen som gjorde turen mer utfordrende enn vi hadde håpet. Etter hvert smalnet vestryggen til Jønshornet av. Morsom, luftig og lett ryggtravers. Mye opp og ned som gjorde terrenget komplekst og artig. Brukte tau tre-fire plasser, men ikke vanskelig klatring. Fra vi kom inn på stien fra Molladalen forserte vi et kort, luftig parti før siste bratte snøflanken til toppen av Jønshornet. Ikke mye plass på toppen! Ned nordryggen gikk det greit, men fint å ha isøks og stegjern i dag. På med skiene fra sadelen opp mot Rametinden og fikk noen fine svinger ned til tregrensa. Kom ned til et granskogfelt rundt 350 moh. Herfra var det skibæring ned til den andre bilen som stod parkert på Vollane. En fin og artig tur!

Oppover mot Nyfjellet fra Barstaddalen.
Rune på toppen.
Jønshornet sett fra Rametinden.