«Kasernetoppen» Hjerttinden (14.10.2012)

Start point Lynghaug (87m)
Ascents Hjerttinden (1,381m) 14.10.2012
Hjerttindtuva (1,080m) 14.10.2012
Hjerttinden sett fra Hjerttindtuva.

Hadde egentlig tenkt meg en tur i Tromsøområdet i dag, men siden det var så mange som ikke turte å bli med i redsel for en kommende mestringsøvelse ble det heller en tur ved Bardufoss. Valget falt på Hjerttinden som forøvrig er den toppen kaserna vår «Hjerttind» er oppkalt etter her i Heggelia leir. Fikk med meg Henrik som har blitt inspirert av fjellbildene jeg har publisert på Peakbook foregående år.

Kom oss avgårde fra leiren litt utpå dagen, men vi håpet å rekke turen før det ble mørkt. Parkerte ved Lynghaug og spankulerte innover veien i Rabbåsdalen. Fulgte rødmerking mot Hjerttinden, etter hvert til venstre på en traktorvei som ble til en sti. Fin sti til vi kom over tregrensa, herfra var det ingen tydelig sti, men det gjorde ingenting siden lyngen her var særdeles lettgått. Fantastisk klart høstvær i dag, en fryd å gå tur! Var spent på hvor mye snø det lå i høyden, men det skulle vise seg å bli mye enklere enn jeg fryktet. Fra snaut rundt 800 moh lå det et syltynt snølag på bakken og opp til skaret mellom Hjerttindtuva og Hjerttinden. Var ingen problemer å gå i sida under Hjerttindtuva såfremt man valgte riktig vei. Videre oppover i skyggen ble det mer snø, men heldigvis var det en fin skare på snøen opp mot toppen. Tok et par pauser for å vente på Henrik og nyte stillheten.
Siste biten til topps skiller seg litt ut siden det er en forhøyet «vorte» i landskapet. Vi gratulerte hverandre med bestigere av Hjerttinden og koste oss med utsikten en god stund. Nå har vi skryterett til å si at vi har besteget den ekte Hjerttinden!

Høststemning i Troms!
Henrik og meg på the true summit of Hjerrtinden!

På returen fikk jeg lov til å springe oppom Hjerttindtuva mens Henrik gikk samme rute ned som opp, vi møttes ganske nøyaktig på sporet vårt lenger nede og praten gikk lett hele veien tilbake mot Lynghaug. Rakk ned akkurat før det ble behov for hodelykter og vi feiret bestigningen med burger på Jonnys bistro i Heggelia.

Takk for en flott tur Henrik!

Batteriet på GPSen gikk tom på vei ned igjen samt at vi ikke fikk signaler før et stykke etter start. Derfor litt tullete track.