Hotel Bristol (06.01.2022)

Characteristic Ice climbing
Ascents Sikkilsdalshøe (1,778m) 06.01.2022 not summited

Isklatretur med Ola for å sjekke ut islinjer i øvre Sikkilsdalen som jeg har beskuet fra kikkert langs veien ved Maurvangen. Startet fra Bessheim og gikk på fjellski over vannet og opp til Sikkilsdalsskaret. Svært lite snø i terrenget, men det var akkurat nok til at vi slapp å bære skiene. Her la vi fra oss skiene og byttet om til isklatrestøvler. Fortsatte ferden drøyt hundre høydemeter ned til stølen Bristol. Navnet er nok inspirert av engelskmenn som ferdes mye i området på 1800-tallet. Var vesentlig mer snø i skogen ned dit etter mye vestavær i vinter.

Innmarsj på fjellski med lite snø.
Utsyn mot Øvre Sikkilsdalsvatnet.

Ved Bristol hadde vi god oversikt over spesielt to islinjer som skilte seg ut i sørsida på Sikkilsdalshøa. Den venstre som vi hadde beskuet fra veien så feit og fin ut i toppen, men i nedre del var ikke isen helt sammenhengende. Trolig to innstegsvarianter, men så ut til å være litt lite is. Lenger mot høyre så vi en slakere linje i en renne som så veldig fin ut. Bestemte oss for å gå for den varianten i dag og heller komme tilbake når den andre linja er mer sammenhengende. Dermed ventet 200 høydemeter i bratt terreng opp til innsteget. De siste 40-50 høydemeterne valgte vi å følge bekken med stegjern og isøks, og soloerte til det ble markant brattere.

De to islinjene sett fra Bristol.
Vi klatret linja til høyre.
Bratt marsj opp fra Bristol.
Introklatring.

Linja som vi i ettertid døpte til Hotel Bristol var veldig fin, og et nokså issikkert alternativ i og med at dette ligger 1200-1400 moh. Fem taulengder med mye terreng rundt WI3 og et par opptak på WI4. I og med at isen ligger i en renneformasjon er det hensiktsmessig å ikke være flere taulag om gangen. Fra uttoppinga holdt vi høyden mot venstre ca. 700 meter før vi slapp oss ned igjen til skiene i Sikkilsdalsskaret. Hadde flaks med at vi kunne følge spor etter både reinsdyr og snøscooter, så utmarsjen gikk ganske effektivt.

Første taulengde.
Andre taulengde. Trolig den bratteste.