Ny 2000-metring pf10m? - "Jans Pinakkel" (06.10.2012)

Start point Smiugjelsøygarden (804m)
Characteristic Alpine climbing
Ascents Jans Pinakkel (2,141m) 06.10.2012
Trollstein-Rundhøe (2,170m) 06.10.2012

Film fra turen, laget av Mayhassen (Øyvind Mathiassen)

Litt av en sak denne pinakkelen!

Det kom som en stor overraskelse da jeg fikk en mail fra knutsverre (Knut S. Andersen) som med sin fjellkompis Jans (Jan Storkjørren) hadde oppdaget en «ny» kandidat (TURRAPPORT) til 2000-meterlista pf10m i sommer. Først regnet jeg med at dette var en gammel grushaug av en kandidat, men da jeg så bildene fikk jeg øynene opp. Dette var akkurat det jeg lenge hadde «fryktet», en pinakkel som lå svært utilgjengelig til i østveggen til Trollstein-Rundhøe. Dette var interessante saker... Da jeg ringte Mayhassen (Øyvind Mathiassen) var han ikke sen om å foreslå tur til Jotunheimen for å prøve å førstebestige denne toppen, nilshermann (Nils Hermann Wiggen) var også med. Godt for meg at jeg hadde permisjon fra militæret!

Vi ankom Smiugjelsøygarden i Visdalen tidlig på lørdagen etter en lang kjøretur fra Oslo og Brumunddal. Jeg kjente at det var godt å være tilbake i gode gamle Jotunheimen som jeg har besøkt relativt sjelden de par siste årene etter at 2K-samlinga ble komplettert i 2010. Øyvind visste om en sti som førte oss opp gjennom skogen, men det eneste vi fant var enkelte dyretråkk som kom og gikk. Vi presterte å gå på venstre side av Smiugjela, og måtte krysse denne lenger oppe. Her var vi nære på ved å falle over ende da berget var glasert med is. Alle hadde utstyrt seg med stive vinterklatresko, så det var litt uvant å spasere med disse. Vi kom oss greit opp på snaufjellet og traff ikke på snøen før rundt 1500 moh. Heldigvis lå det mindre snø på denne sida av Visdalen i forhold til Galdhøpiggsiden. Fra og med rundt 1800 moh slaket det ut og vi kunne følge relativt avblåst terreng helt opp mot Trollstein-Rundhøe. Praten gikk lett og den blåe himmelen kom til syne av og til.

Endelig tilbake i Jotunheimen!

Så var det bare å finne denne pinakkelen... Da vi tittet utfor kanten av østveggen gikk det et sug gjennom hele kroppen, dæven for en steil vegg! Rene Eiger i miniatyr! Så ut av intet fikk vi øye på pinakkelen, og alle skrek ut i full begeistring og fikk frysninger nedover ryggraden. Denne kunne vi bare glemme å bestige uten tau i alle fall, og faktisk tror jeg det er nærmest umulig for vanlige dødelige å klatre denne i fri med tau. Etter en god del rekognosering og diskusjon kom vi fram til en genial løsning for å komme seg opp på toppen. Ved hjelp av gode vindforhold, fysikkunnskaper og lasso rundt pinakkelen samt dobbel sikring fant vi en metode for å kunne komme seg til topps. Øyvind fikk æren av å prøve først og jeg og Nils Hermann sikret ham fra to ender. Da han hadde pendlet seg bort til pinakkelen ble det teknisk jumarering opp til toppblokka som var særdeles eksponert og luftig. Vi var heldige med at forholdene var kalde og isete for å unngå løse steiner. Ned igjen ble det en kort rappell før jumarering tilbake til fast og trygg grunn. Med samme teknikk kom alle tre seg opp på toppen etter fire timer sikringsarbeid, utrolig rått! En alternativ metode kan være å ta med seg en fem meter lang metallstige for å klatre over til toppblokka, da med ekstra sikring.

Galdhøpiggmassivet bak.

Ved hjelp av klatretau prøvde vi å måle skardybden fra «fastlandet» med et steinlodd i enden, da fikk vi ca. 9 meter. Men siden pinakkelen et litt høyere enn kanten på fastlandet og at vi ikke kom helt ned til sadelen med tauet anslår vi denne til mest sannynlig en ny 2K-topp med pf10m. Likevel bør vi vente på nøyaktig lasermåling før den kan inkluderes i den offisielle 2K-lista. Dette er defintivt Norges vanskeligste 2K-topp!

Øyvind under førstebestigningen av Jans Pinakkel.

Tåka kom snikende, men vi tok oss bryet med å stikke oppom Trollstein-Rundhøe før vi tuslet ned igjen mot Visdalen. Ble litt springing gjennom skogen for å komme oss ned før det mørknet for alvor. Lomburgeren smakte ekstra godt mens Øyvind tok ringerunden til diverse 2k-samlere som nå ble informert denne nye attpåklatten. ;-)

Tusen takk for en hyggelig og spenstig tur Øyvind og Nils Hermann!

Start date 06.10.2012 08:11
End date 06.10.2012 19:32

Film

Written by Mayhassen 09.10.2012 21:01

Her er filmen fra turen

Småstein

Written by Snilen 08.10.2012 12:34

Om prinærfaktoren måles til litt for liten, er det jo bare å ta en tur ned i skaret for å se om det kan fjernes litt småstein og slikt...

Sv: Småstein

Written by Atomsilda 08.10.2012 15:35

Kan jo ikke gjøre det på alle topper i Jotunheimen...ikke riktig det heller. Vi har jo flere slike topper som "nesten" er 10 meter...som har blitt tatt ut av lista. F. eks på ryggen mot Visbreatinden. Folk har forsøkt seg å mure opp en varde på Pyttegga også...Toppen er slik den er den...enten over eller under pf 10m....

• +

Sv: Sv: Småstein

Written by Snilen 08.10.2012 16:01
        • +

Sv: Sv: Sv: Småstein

Written by Atomsilda 08.10.2012 16:40

Sv: Småstein

Written by Mayhassen 09.10.2012 21:02

Hammer og meisel står klart i turskapet!

Kalde føtter?

Written by knutsverre 08.10.2012 11:27

Ser at pinakkelen (og PF-en) i løpet av natten har skiftet farge (og PF) fra grønn til blå ....... Hva har skjedd?

Grattis!

Written by Olepetter 07.10.2012 21:27

Kan det bli mer sært? Neppe. Artig prosjekt - gleder meg med dere.

Sv: Grattis!

Written by Øyvindbr 07.10.2012 22:10

Trudde dere var på en annen tur jeg. :)

Fikk meg en uventa artig lesestund foran pc-skjermen isteden. Akkurat den skal få stå i fred for meg en god stund. Men gratulerer så mye!

Gratulerer!

Written by knutsverre 07.10.2012 20:02

med førstebestigning av Norges vanskeligste.... Hørte fra Øyvind at dette var skikkelig teknisk klatring! Håper på å med oss en eller flere av dere klatreeksperter til sommeren. Hvis ikke det går, er alternativet å ta toppen via en aluminiums-stige! Ordet "bestigning" får i så fall en ny dimensjon blant 2000K samlere!

Spennende....

Written by Atomsilda 07.10.2012 18:41

Tøff sak dette her. Håper vel at toppen er under pf 10 jeg da....tror vel uansett den får stå i fred for meg. Kan eventuelt få noen til å ta med en lang aluminiumsstige... ;)

Sv: Spennende....

Written by Atomsilda 07.10.2012 19:35

Satser på at erosjon...frostsprengning til vinteren/våren får den til å rase ut.. ;) men den står kanskje lenge ennå....

Gratulerer med "min" Pinakkel.

Written by Jans 07.10.2012 17:47

Gratulerer så mye med nr 376 som forhåpentlig består PF-testen. Skulle den likevel ikke gjøre det så håper jeg turen og toppen svarte til forventningene. Tenkte litt på om jeg hadde lurt dere opp i stry mens Knut Sverre og jeg kjempet oss opp på Skardalseggje på samme tid. Pinakelen ligger ved siden av den gamle ferdselsåren fra Visdalen til Glitterheim/Veodalen så det er nok ikke usannsynlig at en og annen turgåer, jeger eller reinsgjeter har sett spiret før uten å ha våre "sære" interesser for topper. Uansett bra jobba! Jans

Sv: Gratulerer med

Written by 500fjell 08.10.2012 02:27

Takk for det og takk for tipset!:) Jans Pinakkel ble en fin unnskyldning for å ta seg en ny tur til Jotunheimen, og den bød på spenning og kreative metoder innen sikring. Litt teit at vi glemte å bygge en toppvarde på den øverste blokka, men pyttsann... Øyvind kommer med film fra turen plutselig!

Missing title

Written by Signar 07.10.2012 17:38

Interessant, her får man ta en tur med laseren ser jeg.

Sv:

Written by 500fjell 08.10.2012 02:21

Ja, du får ta med deg Morten på tur dit så fort som mulig og få en nøyaktig lasermåling av "Jans Pinakkel".