Eksotisk tur over Stjernøya til Kjerringa (01.10.2012)

Start point Lillebukt (3m)
Ascents Kjerringa (958m) 01.10.2012
Vi forlater Lillebukt og er klare for å gå Stjernøya på tvers.

Turen til Kjerringa hadde ligget i tankene mine en god stund, og jeg hadde allerede for 1,5 år siden avtalt å ta denne turen med Øyvindbr (Øyvind Brekke) og aask (Ånund Sigurd Kvambekk). Denne toppen ligger temmelig utilgjengelig til siden det kun går hurtigbåt til Store Kvalfjord (http://www.boreal.no/ruter/002-rognsund-article1424-341.html) noen ganger i uka og dette er en god dagstur fra Kjerringa. Andre alternativet var å skaffe privat båtskyss, men dette er en lang tur og fyren jeg hadde spurt på forhånd krevde en altfor stor sum til at jeg syntes det var verd det. Heldigvis fikk vi et tips av en kollega av pappa som er fra Alta. Han sa at det gikk hurtigbåt fra Bossekopp i Alta til Lillebukt på sørsida av Stjernøya som frakter arbeiderne som jobber med gruvedrift der. Båten går fra Alta i ukedagene 06.20, 13.30 og 20.40, retur ca 8, 15 og 22 fra Lillebukt. Ingen båt på lørdag, avgang 16:50 på søndag. Den omtales som Nefelinbåten og hvis man ringer på forhånd kan man sitte på med den så og si gratis. Avstandet fra Lillebukt til Kjerringa var ikke mer enn 20-25 km i kupert terreng, den løsningen gikk vi for siden vi med dette kunne ta turen på en dagstur fra fastlandet.

Kjørte ned til fergekaia tidlig på morgenen, det hadde regnet natten før og det lå tunge skyer rundt Alta. Likevel holdt vi optimismen gående takket være et lovende værvarsel. Båten gikk kl. 06.20 og var framme på Stjernøya snaut halvannen time senere, fikk også litt ettertraktet søvn. Da vi var framme var været mye lettere. Vi pratet med noen samer som sa at det var helt greit å gå opp til hytta ved Finnvatnet og at det var best å holde på venstre side av Lillebuktvannet. Her i Lillebukta jobbes det med utvinning av mineralet nefelin som brukes i blant annet glassindustrien.

Fin natur på Stjernøya.

Fulgte veien oppover i lia til den siste svingen som skjærer vekk fra elva. Herfra fulgte vi en tråkk langsmed elva opp til Lillebuktvannet. Gikk på venstre side av vannet, ganske bratt skråning, men det var fint å følge noen reinstråkk et stykke oppe i lia. Deretter fortsatte vi mot Finnvatnet på fine grassletter, overraskende lettgått terreng! Vegetasjonen holdt stand over i botnen Állevággi og helt opp på Kjerringfjordfjellet. Alle sammen storkoste seg og hvis vi holdt dette tempoet kunne vi kanskje rekke 15-båten, men disse ambisjonene møtte raskt motstand da terrenget på nordsida av Kjerringfjordfjellet var noe helt annerledes enn det vi hadde gått i tidligere. Nå var det kupert steinterreng med mye søkk og daler som senket tempoet betraktelig. Vi bestemte oss i stedet for å ta det med ro resten av turen siden neste båt gikk så sent som kl. 22.

Grei skråflanke opp mot Kjerringa sett fra skaret mot Kjerringfjordfjellet.
Dessverre kom tåka på toppen...

Med tida til hjelp kom vi oss omsider til skaret mot Kjerringa. Jeg hadde lest mye forskjellig om oppstigningen til toppen, så jeg var spent på hva som ventet oss her. Heldigvis så det helt greit ut å traversere på skrå oppover i sørflanken til det flatet ut, og det var helt greit med unntak av noen plasser som var litt kinkige med løs stein og sva. Siste stykket til toppvarden var slakt og vi kom opp i snøen. Dessverre lå tåka rundt toppen mens vi var her oppe, typisk! Vi ventet en god stund på at den skulle lette, og i mellomtiden tuslet vi rundt og fikk en åpenbaring med sikt ned mot Store Kjerringfjorden. Til slutt gadd vi ikke å vente lenger og returnerte ned igjen til skaret. Herfra gikk vi ganske kjapt opp til Kjerringfjordfjellet hvor vi tok en lengre stopp og spiste blant annet en del godteri Øyvind hadde tatt med seg fra Polen der han nylig var med jobben. Selvsagt var tåka borte fra toppen nå..

Kjerringa sett fra oppunder Kjerringfjordfjellet.
Øyvind trives på eksotiske Stjernøya!
Trivelig marsj tilbake langs gresslettene.

Resten av turen tilbake gikk smertefritt. Vi så og hørte gruvearbeiderne oppe på fjelltoppen Nabbaren der det går en bratt heis til gjennom fjellet fra Lillebukt. Vi rakk tilbake akkurat idet det virkelig ble mørkt, så nå var det bare å vente 2-3 timer på at båten skulle komme. Brukte tida til å se oss litt omkring og preike med en annen lokal som hadde vært på jakt. Burgeren smakte godt på den nattåpne Esso`n i Alta!

Takk for en flott og eksotisk tur!

Start date 01.10.2012 07:39
End date 01.10.2012 19:13

Takk for denne turen også!

Written by Øyvindbr 11.10.2012 22:54

Må innrømme at jeg ikke hadde hørt om Stjernøya før i fjor. Og bare tanken på at den er landets mest fjelltette og samtidig minst besøkte blant fjellfolk gjorde jo sitt til at jeg måtte bli med hit! Og Stjernøya skuffet ikke, den var ei eksotisk perle jeg gjerne besøker igjen sammen med andre som ikke har toppambisjoner. For her var det nok av idyller med havutsikt.

Seilandstuva er det som sitter sterkest i minnet etter denne Finnmarksturen, men Stjernøyturen vokser stadig. :)