Læigastind (19.09.2012)

Start point Gratangseidet (314m)
Ascents Læigastinden (1,331m) 19.09.2012
Læigastind ble kveldens mål.

Det begynner å bli vesentlig kortere dager med dagslys nå, men dagen var fortsatt lang nok til at jeg rakk en tur til Læigastind, Gratangens høyeste topp. Kjørte til en parkeringsplass på østsida av veien ved Gratangseidet. Ifølge kartet skulle det gå en merket sti herfra og mot øst. Det var rødmerket ja, men det var omtrent ingen som hadde gått opp noen sti her. Kunne like gjerne gå der jeg selv følte var best. En del myrer ble passert, men etter å ha kommet over skoggrensa ble det tørrere. Glad for at militærets M77-støvler i lær stort sett holdt bena tørre. Med vanlige GTX-fjellsko i stoff ville jeg vært søkkvåt for lengst. Været var fantastisk, ordentlig fint og klart høstvær. Litt kupert terreng før jeg kom på sørsida av Roasmi, her begynte jeg etter hvert å trekke oppover mot Læigastind. Fra og med 800 moh bratnet det til for alvor, bratt bakke med vegetasjon og litt steinur før det kritiske punktet lenger oppe. Her var det vardet via noen gallerier og hyller som førte meg opp til topplatået. Snødekt vandring resten av veien opp til toppen, heldigvis var snøen ganske fast og ikke for dyp. Fikk litt hastverk siste biten siden sola var i ferd med å gå ned, ble litt melkesyre siste bakken opp til toppvarden, og jeg rakk akkurat ikke opp hit før solnedgangen. Men fikk heldigvis tatt noen bilder av sola før den gikk ned.

Utsikt over Narvikfjorden.
Fint lys det her!
Kjipt å finne ut at hodelykta ikke virket da mørket senket seg over fjellet og det var en snau mil tilbake til bilen...

Utrolig flott utsikt, og ikke et vindpust! Tilværelsen var paradisisk, og jeg skulle ønske jeg hadde med klær og utstyr til å overnatte her i natt... Dessverre var ikke det et faktum og jeg måtte komme meg tilbake, helst før det ble stupmørkt. Tok fram nistepakka og i samme slengen tenkte jeg å gjøre klar hodelykta. Det var da jeg fikk den ubehagelige overraskelsen – hodelykta fungerte ikke. Jeg prøvde å bytte batterier, fikse ledningen, men det kom bare noen tilfeldige lysglimt. Etter 10 minutter med fikling måtte jeg gi opp lykta. Løsningen nå var å legge å sprang tilbake så langt jeg kom mens jeg enda kunne se hvor jeg gikk. Returen trenger jeg ikke å si så mye mer om annet enn at kom meg tilbake på en drøy time. De siste kilometerne var ganske mørke, og jeg tok bare sikte på E6en der det jevnlig kjørte biler og trailere som lyste opp. Glad da jeg var tilbake og kunne skifte til tørre klær. Tross fadesen med lykta var dette en fantastisk tur som absolutt kan anbefales!