Isfjellet (15.09.2012)

Start point Skarvdalen (9m)
Ascents Isfjellet (1,375m) 15.09.2012
I stigningen opp fra Skarvdalen med utsikt over Kåfjorden.

Etter brunsj lørdag formiddag satte jeg meg i bilen med kurs mot Kåfjord, nærmere bestemt Skarvdalen. Været var ikke akkurat det beste på vei mot Skibotn, men da jeg passerte her begynte det å klarne på himmelen. Yes! Var ikke veldig motivert på tåketur akkurat. Vel framme i Skarvdalen parkerte jeg bilen der avkjørselen til traktorveien går oppover mot Isfjellet. Herfra tok jeg beina fatt oppover. I stedet for å følge Skardalen slik Otto og Inger Lise gjorde prøvde jeg en ny og overraskende gunstig variant som går direkte opp til Isfjellplatået. Etter å ha fulgt traktorveien til ca. 200 moh trakk jeg opp i bjørkeskogen, og opp til et tydelig søkk med fint lyngteppe på høyre side. Var litt knotete opp gjennom skogen, men resten av veien opp var fin å gå. Ved rundt 750 moh rundet jeg rundt på venstre side og fant en enkel vei opp til platået.

Det blåste litt surt her oppe, men heldigvis lå snøgrensa høyere her enn i Midt-Troms. Fine og lettgåtte tundrasletter videre innover platået. Litt grovere steinur de siste par kilometerne før toppen. Snøen lå over 1300 moh og skyene svevde like over meg. Fikk litt utsikt fra toppen selv om veldig mange andre områder rundt meg var dekket av tåke. I øst var det derimot skyfritt, en flott dag i Finland tenker jeg. Fikk på meg mer klær og votter før jeg returnerte tilbake. Gikk vesentlig fortere når det var litt helning nedover. Slet litt med høyre kne når jeg bøyde det i enkelte stillinger, men satset på å gå det av meg. Kom tilbake i god tid før det mørknet og la meg til i bilen der den var parkert. Neste dag ventet tur til Halti...

Slake steinsletter oppe på Isfjellplatået.
Start date 15.09.2012 13:38
End date 15.09.2012 18:47

Inn Skardalen

Written by Snilen 08.08.2016 18:18

Kan anbefale å gå inn Skardalen, opp til vannet på ca 700 moh, fra enden opp forholdsvis direkte den lille dalen syd for toppen. Fint og lettgått turterreng, og man slipper milevis med steinrøys. Litt småklyving på stein opp den siste dalen, men ingen problemer. Vi så spor etter en død bjørn i Skardalen.

Snarvei er rarvei...

Written by Gråbein 09.08.2016 09:59

Bare jeg som prøver å "effektivisere" :0))

Stoler på deg. Sti er ofte det beste, og mykt underlag å foretrekke for en gammal krok .

Takk Lars for kommentar.

Yttre eller Indre Iselva

Written by Gråbein 08.08.2016 15:59

Vurderte du .... (eller andre) en mer direkte rute opp langs Yttre eller Indre Iselva?

Missing title

Written by otto 17.09.2012 22:46

Det tror jeg var et fornuftig rutevalg dvs hvordan var det opp skogen...

Sv:

Written by 500fjell 18.09.2012 07:33

Var ingen vanskeligheter langs dene traséen. Opp gjennom skogen var det bare litt mindre lettgått enn ellers, men ikke noe problem altså:)