Via Lava i Raudberget (17.08.2021)

Ascents Raudberget (1,099m) 17.08.2021
Topo av "Via Lava" i østveggen på Raudberget (6 taulengder, grad 2-3)

Har lenge vært på utkikk etter en klippe som egner seg for nybegynnere og deltakere på klatrekurs med naturlige sikringer. I min nye hjembygd Skjåk fant jeg plassen - Raudberget. Her finner man spesielt to plasser som egner seg som øvingsklippe. (1) Berget på sørsiden av Rauddalsdammen - byr på korte taulengder i ulik bratthet, stort sett naturlig sikret. Hit kan man også kjøre helt inn til med bil via Bråtååsen. Enten om man kommer fra Bråtådalen eller Pollfoss. (2) Østveggen på Raudberget (nordsiden av dammen). Her har jeg funnet en flertaulengders rute som jeg har kalt "Via Lava" (6 taulengder, grad 2-3). Ypperlig rute for kurs. Ruta byr på flere enkeltopptak rundt grad 3, men først og fremst mye lett klyving som er brutt opp av flate gresshyller. Gode standplasser. Som klatreinstruktør bør det være greit å kunne soloere ruta ved siden av deltakerne, men lurt å ha med en liten taustump dersom man ønsker å topptaue deltakerne opp korte partier som er bratte eller dårlig sikret. Fjellkvaliteten er forholdsvis god, men det kan ligge noe løsgods inne i renna, spesielt i øvre del. Så vær varsom med tanke på plassering av standplasser. Om man skal klatre ruta i seks taulengder bør man minimum ha et 50 meters tau. Innmarsjen tar omlag 40 minutter fra bommen (se kart nedenfor) og går først på vei, deretter sti og de siste par hundre meterne i terrenget opp til innsteget. Etter uttoppingen får man nydelig utsikt fra toppen av Raudberget mot Rauddalsvatnet. Følg ryggen videre mot nordvest til man kommer inn på t-sti som følges østover til Framrusti, og deretter vei tilbake til bilen.

Turrapport med med flere bilder og gpx-fil: Klatrekurs i Skjåk/Lom

Taulengder:
1) Fra der veggen reiser seg, følg ei bred renne opp til et bratt opptak som kan omgås på høyre side. Videre lett klyving til en stor hylle. Standplass i en diger blokk som man kan tre en lang slynge rundt.
2) Transportetappe mot venstre langs ei gresshylle. Sett standplass like før man kommer inn i det tydelige rennedraget (mht steinsprang).
3) Klatre inn i rennedraget og følg dette til endes i ei nisje/god hylle der det er best å klyve ut på venstre siden. Enkelte opptak kan oppleves litt utfordrende.
4) Klatre ut av nisja til venstre og forbi et litt utfordrende opptak. Deretter lett gange opp til et bratt sva som er litt dårlig sikret. Videre forbi noen bjørketrær og opp på ei hylle. Om man kan sette standplass et stykke til høyre på hylla er man skjermet mht steinsprang i neste taulengde.
5) Fortsett mot venstre og opp i det tydelige rennedraget. Forser noen utfodrende opptak til man etter hvert kommer til en standplasshylle. Litt utfordrende å få gode sikringer her, men de finnes hvis man utligner med en lang slynge.
6) Fortsett opp rennedraget til man kommer inn på ei hylle med trær. Her kan det være lurt å klyve ut til venstre før man kommer opp på hylla. Litt utsatt parti og dårlig sikret. Fra hylla er det lett gåing og klyving oppover, så opp et skrådieder mot høyre før man finner en standplasshylle 5-10 meter lenger oppe. Se etter sprekker som er rensket for vegetasjon. Herfra til toppen er det greit å ta seg forsiktig videre uten tau i litt bratt lyng.

Info om Rauberget.
Like oppunder innsteget.
På standplass etter tredje taulengde.
Tilbakeblikk fra standplass etter tredje taulengde.
Nydelig utsikt nedover dalen.
Utsikt fra standplass etter femte taulengde.
Videre oppover mot siste taulengden.
Mot berget på andre siden av Rauddalsdammen. Dit kan man kjøre til med bil. Fin plass for korte taulengder og kursing.
Utsikten fra toppen. Say no more...