Store Memurutinden (04.08.2021)

Start point Glitterheim (1,392m)
Ascents Store Memurutinden Østtoppen (2,367m) 04.08.2021

Føringstur til Store Memurutinden Østtoppen fra Glitterheim med Alf-Tore, Atle og Ketil. Fin start på til dels sti og lett terreng inn til Veobrean. Derfra fulgte vi breen opp til Memuruskaret. Først på blåis, og deretter snødekt bre. Var best å holde et stykke øst på breen for å unngå store tverrsprekker. Dette lærte vi til vi skulle tilbake (sparte oss for mye tid). Fra Memuruskaret var det grei klyving oppover i litt løs ur til vi kom til et markant klyvepunkt. Gikk litt mot venstre for å finne en plass for å forsere punktet. Her tok jeg fram tauet og sikret en og en forbi. Deretter var det rimelig plankekjøring resten av veien til topps. Nydelig utsikt fra landets 8. høyeste fjell. Ned igjen til Memuruskaret firte jeg ned en og en direkte ned hammeren. Deretter over breen og tilbake til Glitterheim der det ventet deilig middag.

Innover mot Veobrean.
Over Veobrean.
Mot Memuruskaret.
Opp fra Memuruskaret mot Store Memurutinden.
Mot Memurudalen fra Store Memurutinden.
Mot Veotindane.
Mot Leirhøe og Veobreahesten.
Gjengen på toppen av Store Memurutinden.