Preikstoltinden via vestveggen (23.06.2021)

Characteristic Alpine climbing
Ascents Preikstoltinden (1,072m) 23.06.2021
Visits of other PBEs Hola p-plass (115m) 23.06.2021

Tur til Preikstoltinden sammen med kull 17 i Nortind, i forbindelse med vårt avsluttende alpekurs. I dag hadde jeg Håkon Vego som makker. Turen startet fra parkeringsplassen i Hola og videre på merket sti inn til 381-vannet. Til dels god sti, men også en del myrer som måtte forseres. Tok en pause ved Kaffevatnet før vi fortsatte innover mot Nordskaret. Her så vi blant annet en reinsflokk. Lettgått og fint terreng innover langsmed vannene. Hadde en god pause med litt prat før vi gikk hvert til vårt ved foten av Preikstoltinden. Et lag skulle klatre Vesteggen mens to andre lag skulle klatre Vestveggen, henholdsvis rutene Vestveggen Indirekte (6-) og Pilt (6+). Jeg og Håkon hadde planer om å klatre Pilt. Se klatrefører her: https://isklatring.no/bodo/Fjellruter_Bodo_2020.pdf

Opp til innsteget var det moderat klyving opp mot innsteget til Sydpillaren, før vi gikk bak en stor blokk som ser ut til å hvert øyeblikk bikke nedover. Deretter kom vi opp på en stor og fin hylle der rutene i Vestveggen begynte. Nydelig fjellkvalitet, men dessverre var det fleste rutene våte etter regnvær de siste dagene.

Fin start på innmarsjen.
Preikstoltinden kommer til syne.
Pause ved Kaffevatnet.
Innover mot Nordskaret, og toppen i bakgrunnen.
502-vannet.
Sydpillaren på Preikstoltinden.
Vi nærmer oss, og nå kommer også vestveggen til syne.
Fin innstegshylle ved vestveggen.
Første taulengde på Pilt.
Videre oppover fra øvre standplass på Pilt.
Håkon følger i siste taulengde på Pilt.
Håkon følger i første taulengde etter Pilt.
På toppen av Preikstoltinden.
Nydelig utsikt mot Strandåtindan i bakgrunnen.

Graderingen på rutene viste seg å være nokså sandbagget. Første taulengde (6) måtte både jeg og Håkon delvis aide for å komme forbi. Det samme gjaldt resten av ruta til toppen. Nydelig riss, men det var dessverre klissvått og glatt. Glad jeg hadde god erfaring fra aiding i Yosemite, og ruta var veldig egnet for å aide. Får komme tilbake ved en senere anledning for å prøve ruta i fri. Etter de to taulengdene på Pilt som vi klatret i tre taulengder fortsatte det med en litt rotete taulengde på rundt grad 6- før terrenget slakket av oppover i Sydpillaren. Vi klatret vel fire-fem taulengder videre på grad 3-4 før vi var på toppen av Preikstoltinden. Veldig kul topp!

Livets glade gutter!
Nedklatring på Østryggen.
Ved vår første rappell. Byttet ut slyngene.
Siste rappell ned Østryggen.

Etter å ha vært oppe på selve toppen begynte vi nedklatringen langs Østryggen. Mye utsatt klyving, og enkelte passasjer valgte vi å sikre med tau. Vi tok totalt to rappeller som vi hadde grei margin med 2x50 meters tau. Noe av terrenget i nedre del kan man nok også nedklatre. Valgte å gå innunder toppen og ned igjen til Nordskaret på returen selv om det så veldig fint ut å gå ut ryggen nordøst for vannene. Utmarsjen gikk greit for seg og vi var tilbake ved campen i Hola sent på kvelden.