Skardstinden (17.06.2021)

Nåle (2,310m) 17.06.2021
Skardstinden (2,373m) 17.06.2021
Vestre Skardstinden (2,221m) 17.06.2021

Føringstur for Terje til Skardstinden og omliggende humper. Gikk jevnt og fint opp til Dumhøeplatået på sporadiske sauestier, rundt 500 høydemeter i timen. Videre inn i tåkeheimen og over noen halvråtne snøfelt til de to Dumhøetoppene. På Vestre Skardstinden tok vi på oss klatreutstyret, men gikk uten tau bort til første hammer. Er et par utsatte punkter bort dit, men vi følte oss komfortable. Hadde med et 25 meters tau som rakk til to-tre naturlige taulengder opp første hammer. Litt ekkelt første taulengden i og med at det var superglatt fjell med smeltet nysnø som såpela fjellet. Deretter var det litt transport før andre hammer. Forserte også her et utsatt punkt før hammeren som vi sikret forbi. Andre hammer var noe enklere, men satt en gul Totem like før uttoppingen. Litt kortere transport mellom resten av hamrene herfra. Tredje hammer valgte vi å starte i en kløft ute til høyre og klatre i to taulengder via en hylle på midten. Litt ekkelt her, så jeg valgte å bli sikret. Måtte lete litt for å finne standplass etter siste taulengden pga mye snø. Fjerde hammer var grei klatring opp til et sva på slutten som jeg valgte å bli sikret forbi. Lite byks på slutten for å komme opp til standplass.

På Dumhøeplatået. Peker tilbake mot Loftet og omliggende tinder.
Skardstinden i tåka.
Siste taulengden på første hammer.
På toppen av Skardstinden.
Et utsatt parti mellom Skardstinden og Nåle.

Etter klatringen var det grei gåing opp til toppen av Skardstinden, men utsikten var lik null selv om yr.no meldte sol. Fortsatte til Nåle. Klarte i tåka å havne på feil rygg ned mot høyre, og måtte traversere tilbake mot venstre etter hvert. Sikret forbi et utsatt punkt på ryggen, og et lite parti opp til Nåle pga de glatte forholdene. Fra Nåle valgte vi å returnere ned via snøflankene i sørvestsiden. Firte Terje ned det utsatte punktet nedenfor Nåle mot snøflankene, og jeg rappellerte etter som holdt til å komme forbi det mest utsatte punktet. Tok på oss stegjern og isøks og labbet nedover snøflankene i noe sikksakkmønster. Glad jeg på forhånd hadde tatt bilde av snøflankene på avstand for å orientere meg. Hadde Terje i tau nesten helt til bunns. Lenger nede ble snøen mjukere og snøflanken slakere slik at vi kunne ake litt på rumpa.

Nedover snøflankene fra Nåle mot Nørdre Illåe.
Aking det siste stykket.
Kryssing av Søre Illåe.
Der har me vore!

Pakket etter hvert bort klatreutstyret og labbet nedover mot Geitsætre. Krysset Nørdre Illåe på en snøbru, men kryssingen av Søre Illåe måtte vi sikre med tau pga vannføringen. I grunn bare godt med et lite fotbad på tampen av dagen. Videre var det fin sti ned til bilen.