Senja på langs (14.08.2012)  5

Start point Lysvatnet (40m)
Endpoint Kaperskaveien (350m)
Ascents Sørvestre Istinden (919m) 14.08.2012
Tromtind (632m) 15.08.2012

Senja på langs 14-16. august

Dette var en tur som både jeg og resten av kompaniet mitt i Sambandsbataljonen hadde sett frem til. Hvert år deltar soldatene på øvelse MARS Sommer som er en ikke-stridsteknisk fotmarsj over Senja. Her er fokuset å øve inn marsjrutiner og ellers kose seg ute i teig. Turen er totalt rundt 35-40 km lang og følger merket sti som ikke er like tydelig over alt.

Radiotroppen KPC i storform på sin tur over Senja!

Dag 1

Kart

Vi ble transportert med busser til Lysvatnet der turen startet. Det var tåke utenfor, men jeg registrerte at dette kun var et svært lavt skylag og at vi ville komme opp i sola etter hvert. Temperaturen var behagelig, men myggen plaget veldig mange. Glad jeg ikke reagerer så mye på myggstikk, dette var i alle fall barnemat i forhold til Sarekturen tidligere i sommer. :-) Mitt lag fikk være rek-lag i starten og marsjet ivei med relativt oppakket ludvigsekk samt stridsvest og våpen (HK416). Irriterte meg litt at vi måtte ha med våpen, det la en liten demper på turgleden siden det alltid er i veien.

Gikk ut i relativt effektivt tempo. Målet var å konstant gå 50 minutter - 10 minutter hvil - 50 minutter marsj etc. Det klarte vi helt til bakkene opp mot Heggetuva startet. Her fikk flere problemer og vi måtte omfordele en del av pakningen. Vi var nå kommet opp i sola og været var upåklagelig! Humøret var stort sett på topp i hele gjengen og samholdet var bra. Vi minnet hverandre hele tiden på å drikke vann som jo er viktig for å kunne holde seg igang. På hver hvil var vi også nøye med å lufte føtter, slike rutiner skal alltid utføres. Mitt lag var nå ferdig med å rekognosere og resten av øvelse gikk vi lenger bak. Det irriterte meg at både befal og soldater flere ganger klarte å miste ruta (ikke veldig god sti) og rødmerkingen, så jeg ble nødt til å hjelpe litt til her. No offence, navigering i perfekt vær skulle ikke være noe problem... ;-)

Været var nydelig under hele marsjen.

Folk ble etter hvert litt slitne og spurte meg om hvor langt det var igjen. I Forsvaret endres ting hele tiden og waypointet jeg hadde fått melding om der campen skulle ligge ble ikke slik i virkeligheten, det var derfor tungt for de andre å høre at vi ble nødt til å gå litt lenger. Vi etablerte leir øverst i Sør-Heggedalen der stien deler seg på kartet. Teltet (7-duker) ble raskt montert og primusen var kjapt på for å koke vann. Men jeg hadde ikke fått metta mi, i dette været ville jeg gjerne opp på toppene. Folk syntes jeg var sprø som ville gå mer... Men jeg fikk med meg en fenrik og to andre toppinteresserte personer - Odd Daniel og Andreas. Målet ble 919-toppen i Istindan. Kapteinen sa at vi ble nødt til å være tilbake innen kl. 01.00 hvis ikke ble han ikke blid.

Taasaasen, Ulseth og Fenrik Antonsen til topps på Istindan!:-)

Fenrik Antonsen startet friskt oppover bakkene. Det var noen flere som hang seg på, men disse skjønte at de ikke ville orke å gå helt til toppen så de prøvde fiskelykken i vann 553 i stedet. Vi holdt et bra tempo helt opp og nådde toppen etter en og en halv time. Fantastisk utsikt, den beste jeg har opplevd på Senja! I nord kneiset alle de spisse toppene, i vest lå havet og Kvænan og i øst kjente vi igjen våre kjære tinder rundt Bardufoss. Alle var i full begeistring!

Panoramabilde fra toppen av Sørvestre Istind.

Etter at vi fire hadde kost oss på toppen en stund gikk vi ned via noen snøfonner til vann 553 der resten av guttene ventet på oss. Jeg og Odd Daniel tok et forfriskende bad i vannet før vi gikk ned igjen til leiren og tok kvelden.

Dag 2

Duggfrisk morgen med tåke utenfor teltet. Primusen hadde lekket og tatt fyr kvelden før så vi måtte ta i bruk en reserve til vannkoking. Stod klar med pakningen kl. 08.00 og marsjet omsider videre ned Sør-Heggedalen. Tempoet var ikke like bra som gårsdagen, og det hadde nok også en del med at stien ned mot rv 86 ikke var særlig godt opptråkket. Vi krysset elva to ganger og endte opp med å nærmest bushe oss gjennom bjørkeskogen. Og når en hel tropp skal ta seg fram i slikt terreng blir det mye kø og venting og tiden fløy.

Troppen sneglet seg fram i det noe uframkommelige terrenget på starten av dagen.

Tok lunsj etter å ha krysset veien før vi startet på kneikene opp mot Spekelvaksla. Bratte bakker som førte oss over tåkehavet og opp i sola. For et syn! Alle var i ekstase og sersjanten bestemte at her måtte vi ta et troppsbilde.

Sivertsvik tar en frisk kattevask i Litje-Ostervatnet.
Solheim er i perlehumør idet vi kommer over skyhavet ved Spekelvaksla.

De fleste var stolte og følte at de hadde besteget en topp selv om jeg regner dette som kun en rygg/flanke. Turen videre gikk ikke særlig raskt. Det ble altfor mange pauser, men det sneglet seg dog framover. Planene mine om Skipstinden i kveld ble sakte men sikkert mer og mer urealistiske, det ble for sent til å gjøre det. Godt var det og komme over skaret og få øye på Litje-Ostervatnet der vi skulle slå leir. Vel framme skulle vi ta en organisert kattevask, bading var nemlig ikke lov uten kvalifisert redningsutstyr.

Kun en nedoverbakke til leiren ved Litje-Ostervatnet. Mange slitne føtter nå...

Fikk opp teltet og spiste middag før jeg fikk overtalt en sersjant til å bli med på en liten topptur til Tromtind. Fire andre fra kompaniet ble også med... Nådde toppen etter tre kvarter hurtig gange, men vi rakk dessverre ikke opp før sola hadde gått ned bak Skredfloget. Uansett var alle fornøyde med å komme opp og det var stilig å skue utover tåka som lå ute på Senjahavet. Vi tok kjapt kvelden da vi kom ned igjen til teltet.

Fellesbilde på kveldsturen til Tromtind!:)

Dag 3

Det var nå siste dagen på vår senjamarsj. Etter å ha pakket sammen leiren i full fart trasket alle rolig opp og over tåka mot Langdalsvatnet. Mange var slitnet og slet med gnagsår. Jeg tok soveposen til en kamerat da vi kom opp til vannet. Deretter var det bare å yte det siste de få kilometerne som var igjen til Kaperskarveien der bussen stod og ventet på oss. Bra jobba alle sammen! Selv om de fleste var slitne og kun så fram til middag og seng i leir ga nok dette mersmak.

Langdalsvatnet er nådd og eventyret over Senja nærmer seg slutten...

Tusen takk for en utrolig hyggelig tur folkens! :-)