Skrivartinden (06.08.2012)

Start point Forfjorden (10m)
Ascents Skrivartinden (890m) 06.08.2012

Parkerte ved infoskiltet om Andøy innerst i Forfjorden. Herfra fulgte jeg en delvis utydelig og myrete sti innover i Forfjorddalen. Etter hvert som stien forsvant siktet jeg meg kun inn mot toppen jeg skulle på. Etter mye tung vandring i myr begynte det å helle oppover, like før det bratnet til for alvor så jeg en elg et stykke unna. Hadde observert noen liggeplasser og ekskrementer så skjønte at skogens kongen holdt til i dette området. Jeg valgte en litt annen variant enn der andre hadde gått tidligere, og jeg syntes denne ruta var ypperlig å gå og er nok det kjappeste. Gikk rett opp ura på forsida av toppen. Telte høydemetere med pulsklokka for å holde motivasjonen oppe. Dette var den siste toppen på mitt to uker lange sommerraid så det var på en måte godt å vite at dette var den siste bakken på en liten stund. Siste del før toppen fulgte en smalere rygg, et sted var litt tricky, men ikke verre at de fleste på Besseggennivå kommer greit opp. Dessverre var det litt tåke på toppen, men fikk litt sikt ut Forfjorddalen av og til.

Nordeggen på Skrivartinden. En grei sak.

Tilbake gikk jeg så og si samme rute som på vei fram. Godt å lange ut over myrene bort til bilen. M77-støvlene gjorde susen og jeg holdt meg stort sett tørr hele turen. Avsluttet sommerpermen med en 1000-gramsburger på Esso`n på Sortland før jeg brummet tilbake mot Bardufoss.