Keipen (18.03.2021)

Ascents Keipen (1,426m) 18.03.2021
Visits of other PBEs Dalsdalen p-plass (290m) 18.03.2021
Esebotn vest parkeringsplass (3m) 18.03.2021

Befaringstur med Rune til Keipen i Balestrand. Gikk opp fra Dalsdalen og kunne ha på skiene fra start. Fra toppen av Keipen rappellerte vi ned i skaret mot øst. Greide såvidt med 2x60 meters tau, men det beste er å ta to rappeller ned i skaret. Videre mot sør nok en 60-meters rappell, men det avhenger av om det ligger snø på svaene under eller ikke. La igjen et par kiler i skaret for rappellfestet. Overraskende fast og fint fjell her på Keipen. Sikkert fin klatring opp også!

I og med at vi blant annet la igjen et snøanker på toppen til rappellfeste valgte vi å gå opp igjen for å hente det. Kjørte deretter på ski ned mot sherpastien og Esebotn. Måtte krysse ei bekkedal en plass, men greide det akkurat uten å ta av skiene. Like under tregrensa der terrenget ble brattere kom skiene på sekken og vi vandret ned til Esebotn der vi hadde en annen bil stående parkert. Nydelig og variert tur!

Keipen ruver i bakgrunnen.
Tilbakeblikk mot Dalsdalen.
Nydelig skue mot Esebotn og Balestrand fra toppen.