Vasstekehyrna (27.01.2021)

Ascents Vasstekehyrna (1,613m) 27.01.2021

Dag 4 og siste dag på skredkurs med Rune i Stryn. Dagens mål var Vasstekehyrna (pkt 1614) fra Flo og nedkjøring i sørvestsiden. Kunne gå på ski fra Flo. Her spurte vi pent om å få parkere utenfor huset til noen som bodde der, og det var greit. Gikk opp kjerreveien til Ångelsvatnet og opp en ganske tett og knotete bjørkeskog til Rinddalen. Mulig det er bedre å gå videre til Øvre-Flosætra og gå oppover på nordsida av Rinddøla. Fikk faktisk noen drønn nede i skogen, og flere steder er det bratt nok og glissent til at det kan løsne skred.

Deretter fulgte en lang oppstigning opp nordflanken til Vasstekehyrna. I øvre del fulgte vi ei renne tett mot Rinddalshyrna, og her ble det en skikkelig bautebonanza (mange svinger). Vi hadde vurderte om vi rakk å kjøre et run ned i sør mot Øykjeskaret, men pga tida og krefter valgte vi kun nedkjøringen mot Vasstekedalen. Snøen satt godt og vi fikk noen fine svinger. Nokså bratt i toppen (40 grader), så vi løsnet ut noen små tørre løssnøskred.

Litt knotete var det rundt 600 moh. Såpass bratt at man kan vurdere å ta av seg skiene, men så blir det bedre i nedre del. Rune var uheldig i en brå overgang og fikk en skikkelig kompresjon i det ene kneet. Han var usikker på om det hadde hoppet ut av ledd, men i ettertid viser det seg at det var en slimpose/cyste i kneet som hadde sprukket og som ga smerter. Det beste var i alle fall å ta skiene på sekken og gå til fots resten av veien til bilen. En noe trist avslutningen på fire flotte dager. Heldigvis ser det ut til at skaden ikke ga noen særlige varige mén for Rune, og kun noen uker senere var han tilbake på ski.

Opp mot Ångelsvatnet fra Flo.
På vei over Ångelsvatnet.
På vei opp mot Vasstekehyrna fra nord.
Rinddalshyrna i bakgrunnen.
Sørøstflanken til Vasstekehyrna ser også innbydende ut.
Fantastiske kulisser mot Stryn fra Vasstekehyrna.
Ned sørvestsida på Vasstekehyrna.
En noe uheldig avslutning på turen.