Store Grøndalen (13.01.2021)

Visits of other PBEs Leirdalen p-plass (420m) 13.01.2021

Tur med David i Leirdalen. Nydelig dag, men kjølig med klart vær og en laber bris fra nordøst. Opp til hytta i Skaret var det fin og ubunden snø, men høyere oppe hadde vinden herjet med snøen i de fleste himmelretninger. Gikk opp til Nonskar. Opp hit kan man gå uten å bikke 30 grader om man gå riktig. Fulgte videre ryggen i retning Hest før vi dreide vestover inn i botnen øverst i Store Grøndalen. Gikk opp på en rygg der vi fikk flott utsyn mot Veitastrondavatnet som overraskende nok ikke hadde islagt seg.

Start i Leirdalen. Hest oppe til høyre.
Ferske skred øst for Såta.
Tunsbergdalsvatnet.
Like oppunder Nonskar.
#lvngthdrm
Veitastrondavatnet. Ikke islagt..
Kjørte ned Store Grøndalen til skoggrensa ved 950 moh.

Hadde en fin nedkjøring i sola ned Store Grøndalen til tregrensa. Dessverre litt vindpakket for de fineste svingene. Ned her kan man stort sett holde seg unna løsneområder for skred, men man er til tider i utløpsområder. Vi havnet litt for langt øst midtvegs og måtte krysse et brattheng. Lite respons fra snøen i form av spenninger (drønn/skytende sprekker). På vei opp igjen hørte vi et drønn i ei liten innblåst lomme mot sørvest. Gravde på stedet og fant et svakt lag med nysnø 15 cm nede i snøen. Så ikke noe svakt lag av kantkorn som meldt, men vet at det ble registrert andre plasser i regionen. Avsluttet turen med en fin nedkjøring fra Nonskar og tilbake til bilen.

Klar for 450 høydemeter opp igjen.
What a day!
Hurrungane.
Mot sørflanken i Store Grøndalen.
David er fornøyd med dagen. Hest sees bak.