Med kajakk og joggesko til topps (20.07.2012)

Start point Langesand (60m)
Characteristic Kayaking
Ascents Gartåsen (132m) 20.07.2012
Svegåsen (157m) 20.07.2012

Mamma og pappa hadde skaffet seg havkajakk, og jeg fikk en fin anledning til å prøve den mens jeg ferierte på hytta i Risør. Denne ettermiddagen tok jeg meg en treningstur inn Sørfjorden og hadde med joggesko i bagasjeboksen. Sørfjorden er koselig å padle i siden den er såpass smal og byr på flere øyer og sund. Etter en halvtime gikk jeg i land på en gressplen i vika sør for Svegåsen. Strengt tatt var nok dette en privat strand, men shit au. Skiftet til joggesko og jogget oppover grusveien et stykke før jeg bestemte meg for å gå inn i skogen mot toppen. Fant heldigvis en rute med ikke så tett skog. Satset på å ikke bli flåttagn i dag... Kom etter hvert til topps der det var flott utsikt i de fleste retninger, kunne se rett ned på kajakken også. Var en boks med en bok jeg skrev meg inn i. Ned igjen fant jeg en sti som kom og forsvant, men tror ruta jeg gikk ned var bedre enn ruta fram.

Kajakken med Svegåsen bak.

Padlet så videre til ei vik ved Garte. Det begynte å blåse opp nå og fikk delvis medvind hit, men gruet meg til motvinden som ventet meg tilbake til hytta på Langesand. Kom meg i land og jogget forbi hagesenteret og opp på en traktorvei som førte til oppunder Gartåsen. Høyeste punkt ligger like nord for masta. Fant en klatrerute også. Samme rute ned igjen. Måtte gjennom et tun med bjeffete bikkjer, så var rask her. Returen gikk tregere med motvind. Padlet gjennom et hyggelig sund sør for Hanøya. Helt på slutten kom dråpene også, men aldri noe pøsregn. Uansett, en artig tur med for meg et nytt framkomstmiddel!:-)