Bleia via Lemeggi (13.10.2020)

Start point Dryfta (1m)
Endpoint Vindedalen (1m)
Characteristic Alpine climbing
Ascents Bleia (1,717m) 13.10.2020

Gjensyn med Bleia etter forrige tur opp nordpilaren i 2015. Denne gangen klatret jeg med Rune Malterud i forbindelse med en befaringstur for 71 grader nord. Ble skysset ut til nordsiden av Bleia ved Dryfta fra Vindedalen av Vilhelm som bor ute på Frønningen (tlf. 41101300).

Bleia sett fra Sognefjorden.
Oppe på Lemeggi, utsyn mot Hausafjellet.
Lemeggi.
Lemeggi og Sognefjorden.
Fjellet nærmer seg.
Har prøvd å tegne inn taulengdene vi gikk (i rødt og lilla). Det grønne er partier som kan gås dersom det ligger snø.

Bratt oppstigning i skikkelig hjorteterreng oppover mot Lemeggi. Heldigvis er skogen relativt åpen, så det er ikke spesielt kronglete, men høydemeterne er brutale. Vi hadde begge god driv oppover, var oppe ved innsteget til klatringen ved 1200 moh etter 2,5 timer. Bortover Lemeggi blir det gradvis mer og mer smalt og luftig, spesielt ut mot vestsiden. Før det bratner til oppover må man over en egg som er svært eksponert. Herfra vil nok de fleste ta på tauet. Det var isete og nysnøføre denne dagen, så vi klatret med stegjern hele veien.

I gang med klatringen.
Oppover etter andre eller tredje taulengde.
Rune i sitt rette element.
Det luftigste partiet i åttende taulengde.
Klatring fra hylla før de siste fire lengdene.
Toppen!

Jeg ledet alle taulengdene oppover. Det ble totalt rundt 13 korte taulengder, i snitt rundt 35 meter lange strekk. Graderingen ligger stort sett rundt grad 3-4, men dersom man velger å holde ryggen direkte blir det vanskeligere noen steder. Blant annet i åttende taulengde er det et svært luftig crux som jeg valgte å omgå på venstre side. Hadde det vært helt tørt og varmt fjell hadde jeg nok gått rett på. Tidligere på sommeren ligger det en snørenne midtvegs, men denne var nå smeltet vekk. Er en del løst fjell enkelte steder, så var i grunn fint med litt isete forhold.

Nådde toppen etter snaut fem timer med klatring fra innsteget. Returen gikk ned i Vindedalen. Ganske løst fjell ned ryggen til Geitevatnet, men etter dette var det lettgått terreng ned til anleggsveien. Nydelig dag til fjells.

Flott utsikt utover Sognefjorden!
Renna som de gærne kjører ned på nordsiden av Bleia. Bratt i starten!
Høyeste punkt på Bleia. Vi tok ikke turen bort dit i dag.
Nedover mot Vindedalen.
Geitevatnet og Hurrungane i kulissene.