Kremtur til Breidtinden (05.07.2012)  5

Start point Svarthola (25m)
Ascents Sørøst for Breitinden (1,008m) 05.07.2012
Breidtind sett fra Mefjordbotneidet.
Jarle peker mot toppen vi skal på, i midten sett fra Svartholvatnet.
Fjellglede!

Sommerpermen vår er i gang og jeg og Veivisaren (Jarle Lycke Austbø) fant ut at i dette fine været måtte det feires med en fjelltur, i og med at han skulle sørover til flate strøk skulle han sette ekstra pris på dette som skulle bli en finfin turopplevelse. Kjørte ut til Senja og da vi fikk øye på Breidtinden fra øst så den svært spektakulær ut med sitt bratte stup. Jarle som ikke har besteget så mange «spisse» topper var helt i ekstase. Parkerte på en tydelig parkeringslomme ved en container på høyre side ved Svarthola. Herfra fulgte vi merket sti opp til Svartholvatnet, enkelte steder må man passe på å ikke miste stien da den følger ur noen plasser. Når man kommer opp til vannet skal man følge noen bergpartier videre østover og ikke stien bort til husene, det er vanskelig å se stiskillet her, men man får øye på noen rødmerkede pinner som ligger midt i en myr. Vi så ikke dette stiskillet og ble etter hvert nødt til å gå ute i terrenget oppover i åssiden til vi omsider møtte på stien som var veldig fin og tydelig her oppe på ryggen. Fin temperatur denne dagen og med den svale brisen holdt også mygg og fluer seg borte.

På toppen av Breidtind!

Stien blir mer og mer utydelig og etter å ha krysset utoset til Breitindvatnet var den så lite synlig at vi valgte å gå vår egen rute. Det så greit ut å oppover i flanken sørvest for toppen og komme innpå ryggen over en stor snøfonn. Jeg sprang litt i forvegen for å forsikre meg om at vi ikke gikk på en bommert, det viste seg at opp her hadde også andre gått. Over snøfonna slynget det seg en artig geitesti som førte oss opp på den morsomme sørryggen som man følger til topps. Småluftig klyving enkelte plasser gjorde det til en artig opplevelse den siste biten. Fantastisk utsikt fra toppen over hele Senja og innover i Troms, og det flotteste av alt var utsynet utover Mefjorden med 984-toppen i forgrunnen.

Lite panorama innover i landet fra Breidtinden.

Vi skrev oss inn i toppboka før vi ruslet nedover, dette var virkelig en kremtur! Gikk samme rute tilbake og vi sparte en del tid og krefter ved å surfe oss nedover snøfonner mot Breitindvatnet. Da vi kom tilbake til bilen var begge enige om at det var en god utnyttelse av ettermiddagen.

God tursommer alle sammen!

Flere bilder

GPS-sammendrag

Start date 05.07.2012 18:01
End date 05.07.2012 21:24

Litt av en kremtopp ja!

Written by Øyvindbr 06.07.2012 15:49

Breitinden har gjort inntrykk på meg gjennom to rapporter. En dag skal den bli min også.

Og nå er det bare timer til jeg skal nordover. Kribler helt enormt! :)