Blåskredtinden (12.09.2020)

Characteristic Alpine climbing
Ascents Blåskredtinden (785m) 13.09.2020

Etappe 7 i 71 grader nord kjendis. Fant et perfekt værvindu mellom stormene som tillot oss å overnatte på fortoppen til Blåskredtinden og bestige toppen dagen etterpå. Blåskredtinden er den eneste toppen på Kvaløya som krever klatring uansett hvilken vei du velger å nå den fra (klatring grad 4). Fra fortoppen er det noen løse renner som må krysses. Først en del ned, og deretter bort og opp. Noen spredte varder her og der. Avslutningsvis en taulengde på 30-40 meter til topphylla og deretter en kort fem-meterslengde opp på toppblokka som ikke har plass til flere enn én person av gangen. Rappellfestet består av slynger rundt en blokk på toppen som bør vurderes nøye hver gang.

På denne turen startet vi i Nordfjordbotn og avsluttet ved Kråkskar der vi ble plukket opp av RIB. På innmarsjen er det en del våte myrer i starten, men etter hvert en grei sti langs Nedre Kråkskardvatnet. Utmarsjen gikk vi bratt ned mot Øvre Kråksardvatnet, vær forsiktig her hvis det er våt vegetasjon. Etter hvert en del ur gjennom Storskaret og avslutningsvis fin vegetasjon til Kråskar.

Langsmed Nedre Kråkskardvatnet.
Gikk opp i skaret over snøfonna litt til venstre i bildet.
Klatringa opp mot toppen (under rigginga).
Flotte omgivelser (under rigginga).
Fin overnattingsplass med toppen i bakgrunnen.
Lydbom i solnedgang.
Nordlys og stjernehimmel ble det jammen meg.
Undertegnede sovnet mens stillfotografens liggeunderlag punkterte iløpet av den fuktige og nokså kalde natten.
Morgengry.
Fotograf Christoffer Fornebo er godt forankret i en #6 Camalot.
Flagget på topphylla.
Toppblokka.
Fay på toppen.
Pust i bakken.
En del ur på utmarsjen.
Ned mot Kråkskar med Skamtinden i kulissene.