Botnafjellet (09.07.2008)  6

Start point Myklandsdalen (240m)
Ascents Blåegga (1,533m) 09.07.2008
Blåegga sør for (1,475m) 09.07.2008
Botnafjellet (1,572m) 09.07.2008
Eggane (1,354m) 09.07.2008
Botnafjellet sett fra Utvikfjellet.
Oppe ved Blådalsvatnet, flotte omgivelser!

Dette massivet av noen fjell har jeg siden barndommen drømt om å få dratt til, aldri har jeg visst helt hvor de lå geografisk. Kun sett dem fra Gryta ved Bøasætra. Etter å ha searcha litt på Norgesglasset og lest litt om fjellet her http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/1000mtn/botnafjellet.html. Bestemte jeg og pappa oss for at denne måtte tas! Litt lang kjøretur ble det ut til Mykland på vestsiden av Breimsvatnet, ikke en sky å se, så alt lå an til en super tur. Vi fant et sted å parkere i en sving før Mykland gård, her gikk det merka sti opp til det spektakulære Blådalsvatnet. Stien startet i skog og terrenget åpnet seg etter hvert.

Denne uka har jeg på en måte vært heldig med været, på en annen måte har jeg klart å miste/ødelegge noe på nesten hver tur. 1: Miste GPS ved Avleinsfjellet 2: Ødelegge kameraet på Hornelen, og 3: miste sensorbrikken på pulsmåleren. Heldigvis oppdaget jeg dette noenlunde raskt og gikk nedover for å lete etter den. Men fant den ikke, da ble det en tur uten pulskontroll, vil jeg klare dette tro?

Blåegga sett fra Botnafjellet, dit skal vi videre!
Steile stup nordvest på Botnafjellet.
På toppen av pkt 1475, Grovabreen i bakgrunnen.

Blådalsvatnet var berre lækkert, tindrende, stupbratte fjellsider, og breer som hang ned i vannet nærmest. Og vi kjente den kalde vinden suse inn i t-skjortene. En pause ble inntatt ved det lille vannet nord-øst for Blådalsvatnet, her fikk Frigg tatt en ”dukkert”. Nå begynte en sterk stigning opp ei gress/grusrenne opp mot Botnafjellets østrygg. Det ble også en del klyving opp ryggen før vi kom på snø siste stykket før toppvarden. Fabelaktig utsikt!! Panorama, en kunne se Snønipa, Grovabreen, havet ved Florø, Gjegnen, Blægja, Sunnmørsalper… Det var nesten ikke vind heller, så vi kunne ta en velfortjent matbit rett ved toppen, vi skrev oss selvsagt inn i boka. Forrige mann som var her ble skrevet inn for 2 uker siden.

I Opptur-boka stod det at det var ”obligatorisk” å ta turen ut på Botnafjellets nord-vestre utstikker. Her lå det stupbratte skrenter og fin utsikt ned i Sørsendalsvatna og den spektakulære Sørsendalsbreen, som nok er mer spektakulær senere på året. Ferden gikk ned i steinrøysa og opp på Blåegga, måtte på høyeste punkt for å kalle dette en topp. Siden det var så mye snø ble det lett å gå i nedoverbakker. På pkt. 1475 ble de siste skivene inntatt, her kunne en se langt innover fjellområdet Naustdal/Gjengedal. Longevasshytta kunne ses med kikkert, den eneste selvbetjente DNT-hytta i området.

Ned fra 1475 var det rett og slett ingen dans på roser, mye klyving ned hammere gjorde det spesielt ekkelt når en hadde med bikkje. Da vi stod på Eggane (1354) og så bak oss viste det seg at det ikke var noen omgåelse enn ekle hammere og sva. Før nedturen mot dalen så vi oss 360 grader omkring for å lagre utsikten og den fine solnedgangen inne i minnene. Mens vi sklei nedover snøen mot Kvanndalsvatnet og Blomskredvatnet møtte vi på en reinsdyrsflokk, godt bikkja var i bånd da!! Fra Blomskredvatnet gikk det en utydelig sti ned til Myklandsdalen. I følge Opptur-boka var denne omtalt som ”god sti”, men så er kanskje sunn- og nordfjordingene litt ekstreme da.

Tilbakeblikk ved Blomskredvatnet. Takk for en uforglemmelig tur!:)

Vel fremme ved bilen tok jeg meg en tur oppover bakkene i Blådalen for å lete etter pulssensoren, jommen fant jeg den også. Akkurat ved den grinda vi måtte hoppe over et stykke oppi bakkene!! Deilig, nå ”sparte” jeg 400 kroner gitt.

Takk for noen herlige dager i den skjønne vestlandsnaturen!