Forsøk på Kvænan (30.05.2012)

Start point Indre Kvænbukta (7m)
Ascents Kvænan vest (963m) 30.05.2012 not summited

Jeg og Veivisaren (Jarle Lycke Austbø) kjørte fra Bardufoss og møtte etter hvert askogvoll (Alexander) i Sørreisa som er på jobbtur oppi nord. Været var ikke like lovende som vi hadde håpet da vi kjørte ut på Senja. Vi hadde drømt om en knallværstur til Kvænan med en kveldssol som smeltet uti havet. Over Kaperskarfjellet lå det en del snø, men da vi kom ned mot kysten var det vesentlig mindre, typisk kystklima. Alexander håpet at det skulle gå an å spasere til toppen, men det var nok litt vel optimistisk. Parkerte ved et skilt mot Kvænan. Utenfor blåste det friskt med voldsomme bølgedrønn i vannkanten, toppen kunne vi ikke se på grunn av tåke. Ikke veldig motiverende å starte med et slikt utgangspunkt, men vi satset på at været bedret seg.

Vi bar skiene opp gjennom bjørkeskogen på rødmerket sti opp til ca. 300 moh. Herfra var det bare å tusle oppover i whiteoutland. Alexander hadde lånt noen ski av Velferden og satset på rød tørrvoks som fungerte utmerket. Det kom en snøbyge i ny og ne, rart å oppleve slikt rett over havnivå den 30. mai... Etter hvert ble sikten betraktelig dårlig og jeg hadde ikke lest meg alt for mye opp for denne toppen. Jeg visste at de fleste skigåere har en egen skitopp øst på toppryggen, men høyeste punkt på 964 moh krever noe luftig klyving, ikke visste jeg nøyaktig hvor vi skulle komme oss opp på vestryggen. Vi gikk oppover i den tydelige renneformasjonen direkte mot toppen, men på grunn av antydninger til skred valgte vi heller å gå opp den bratte ryggen ca. 600-700 moh vest for toppen. Ganske isete her, men alle kom opp helt vi vi var oppunder vestryggen. Her var det ca. 70 høydemeter til ryggen, og eneste mulighet var å gå opp en snørenne. Det sildret masse sukkersnø fra ryggen, tydelig at det blåste mer der oppe. Vi tok på oss stegjern og isøks og utforsket renna. Den virket helt grei helt til siste parti der jeg skimtet en høy skavl som sperret veien opp til ryggen, i frykt for at skavlen skulle briste og vi var plassert i en renne/flaskehals valgte vi å snu, været var uansett ikke bra nok for denne kremtoppen. Får springe opp her en vakker sommerdag i stedet.

Turen ned gikk unna med randoski tross lite konturer i terrenget. Alex greide seg overraskende bra også. Det ble en trøsteburger på Statoil Finnsnes (oppe til kl. 24), og til tross for dårlig toppfangst var alle enige om at det var godt å komme seg ut og spesielt hyggelig å få til en tur igjen med Alex!:-)

Start ved Indre Kvænbukta.
Skuer utover storhavet, men hvor er trollet i Senja?
Snart på med skia.
Midt i bildet er innsteget til renna vi forsøkte på.
Jarle i farta ned fra Kvænan.