Store Hestbreapiggen (30.05.2020)

Ascents Midtre Hestbreapiggen (2,157m) 30.05.2020
Store Hestbreapiggen (2,172m) 30.05.2020

Tur med pappa og Halvor til Store Hestbreapiggen fra Netosætre. Jeg gikk på lette randoski og dem på fjellski. Bar skiene 150 høydemeter før jeg tok de på. Fint føre innover i fjellet, men nokså fuktig og sugete. Varmt og fint vær å gå i. Gikk opp sørrenna mellom Austre og Midtre Hestbreapiggen. Sneik oss opp ei rute som med godt sporvalg var utenfor utløpssonene til et evt skred/skavlbrudd.

Bakkene opp fra Netosætre.
Opp i skaret mellom Midtre og Austre Hestbreapiggen.
Tilbakeblikk fra skaret.
Siste skrittene mot toppen.
Karene på toppen av Skjåk!
Greit å omgå ryggen i østsida.

Satte igjen skiene ved Midtre og ruslet ut til Store. Holdt snøflanken på østsida av ryggen. Uproblematisk å gå der i mjuk snø. Var avblåst og bart siste kneika opp til stortoppen. Ikke så kult å gå der med randostøvler, og Halvor med sine slitte fjellskisko. Returen ble tung for to karer som ikke hadde gått så mange fjellskiturer denne vinteren. De misunte randoskiene mine i nedoverbakkene. Jeg valgte å returnere via 1711-toppen mens de to andre fulgte sporene vi hadde gått i på vei fram. Feiret med pizza fra Nordal da vi var tilbake igjen i Lom.