Med randoski til Rustafjellet (15.05.2012)

Start point Bardufoss skistadion (130m)
Ascents Rustafjellet (413m) 15.05.2012

Hadde egentlig tenkt meg på Vassbruntinden i dag. Først og fremst fikk jeg nesten ikke sove noe natten før og da jeg skulle kjøre dit klarte jeg å ta feil i krysset ved Olsborg og kom på feil side av elva. Snudde bilen i sinne da jeg skjønte at dette bar i en annen retning, og da jeg skulle kjøre opp til Tårnvatnet viste det seg at det lå snø på bomveien helt inn. Orket ikke å gå flatt med randoski og utsatte turen til sommeren. Kjørte videre til Sørreisa og mot Bardufoss. Undervegs vurderte jeg Tverrfjellet, men var liksom ikke helt i støtet i og med at flyet gikk om ikke så veldig mange timer. Etter å ha kjørt mange unødvendige mil kom jeg tilbake til Bardufoss og endte opp med en tur til Rustafjellet.

Prøvde en ny variant til topps som jeg hadde sett meg ut på forhånd. Startet fra skistadionen og gikk oppover i skogen paralellt med veien som stopper like nord for toppen. Fra der veien slutter er det en linje med åpent terreng opp til toppen, skulle trodd det hadde gått en stor høyspentlinje her tidligere... Uansett så er jo dette en fabelaktig rute å kjøre med randoski. På toppen skiftet det mellom sol og skygge, ganske fint vær i dag. Noe sa meg at jeg burde utnyttet dagen på en lengre tur, men men... Nedkjøringa var artig, bakken var ikke helt jevn, veldig mye bratt-flatt-bratt-flatt, nesten som berg-og-dalbane! Rant innpå veien ned til stadion, ganske trå snø siste stykket. Brukte snaut en time på turen.

Utsikt østover mot Skjold fra Rustafjellet. Alappen ses til høyre.