Njunis – med hodet rettet ned i GPSen (05.05.2012)

Start point Dividalen (290m)
Ascents Njunis (1,717m) 05.05.2012

Etter en del mailer var det endelig tiden inne for å få til en tur med turentusiasten Petter Bjørstad. Møttes på Rundhaug der vi kjørte i leiebilen hans inn til Dividalen. Siste stykket etter bommen på Frihetsli (50,-) lå det en del snø i veien, noe som skapte litt stress, men vi kjørte oss heldigvis ikke fast og fant en parkeringslomme ovenfor Øvre Divifoss. Var ikke i gang med turen før kl. 12.15 på grunn av at første måltid i leiren min ikke starter før kl. 09.30, men det er jo lyst hele dønet på denne tida.

Været var langt ifra like bra som meldt, egentlig hadde jeg mest lyst til å droppe planen, men med Petter sin entusiastiske innstilling og godpraten som gikk lekende lett var det ikke til å unngå å bli motivert. Vi bar skiene over 4-5 forskjellige bruer over gjelene i Divielva. Stilig terreng her! Deretter snørte vi på oss skiene og gikk slalåm gjennom skogen og oppover i åssiden mot snaufjellet. Vi fant en ganske grei rute opp i sida, se GPS-track. Oppå snaufjellet blåste det mer og et snødriv startet så smått å komme. Passerte flere reinsdyrflokker på vidda sør for Njunismassivet. Gikk forbi vann 1083 og siktet oss rundt mot skaret nord for pkt 1343. Transportetappen var unnagjort, men det var nå det begynte å bli utfordrende. Tåka ble tykkere, vinden påtok og det var snø i lufta hele tiden. Så godt som ingen steiner stakk opp, med andre ord var navigeringsforholdene svært dårlige. Jeg angret på at jeg ikke tok med slalåmbriller og vindmaske, men buff og balaclava var bedre enn ingenting. På vei oppover ble det bare å rette hodet ned i GPSen og satse på å finne en gunstig rute til topps. Plutselig kom vi til en liten skavl, det ble store sprekker i snøen og et lite ras ble utløst. Tydelig at skredfaren hadde nådd grad 4...

Petter gikk kun på skismurning så det ble en del sikksakkgåing oppover. Ikke alltid lett å vite om vi gikk oppover eller flatt, men ved å ta ett steg ad gangen fikk vi til slutt øye på noe som lignet et stort monster gjennom snødrevet. Det var selvsagt den svære radaren som surret rundt. Vi var på Målselvs tak og Troms sitt tredje høyeste fjell!

Jeg rakk å ta en slurk vann og en matbit før vi returnerte. Det ble en utfordrende retur også, ikke alltid lett å vite hvor fort man renner. Fulgte tracket nedover og det var en god følelse å få øye på ura i østsiden på pkt 1343. Nå ventet kun den langdryge veien i sørhallet før vi kunne renne ned i Dividalen. Rennet ned gjennom skogen ble en liten nøtt, men ved å finne korrekte ploge- og svingteknikker gikk det greit. Var tilbake rundt kl. 22.00. Feiret turen med en burger på den døgnåpne bensinstasjonen på Buktamoen. Takk for turen og hyggelig bekjentskap Petter!

Start i Dividalen.
I bakkene opp fra Dividalen.
Radaren på toppen av Njunis.
Stilige gjel ved Øvre Divifoss.
OBS! Startpunkt står feil, skal være likt som sluttpunkt. Det skjedde nok fordi GPSen gikk tom for batterier.

Tåketur til Njunis.

Written by petter 07.05.2012 13:14

Hei igjen Sondre og takk for turen! Det var kjekt å få følge og hyggelig selskap. Rute ser temmelig optimal ut. Noen fjell blir tåketurfjell, YR leverte ikke varene! Jeg gikk på Fagerfjellet dagen etter, der var sikten nær toppen enda verre!