Vatnahalsen Topptursymposium 2020 (28.02.2020)

Visits of other PBEs Vatnahalsen Hotell (816m) 28.02.2020

Var heldig å få være med som fører for Fjellsentralen og Vatnahalsen Topptursymposium 2020. Som i fjor holdt jeg foredrag om hva man bør ha med i sekken den første kvelden. Hadde med meg samme gruppa på tur alle tre dagene. Fredagen gikk turen opp i Kastdalen. Var vesentlig mer snø enn i fjor, så øvre del av Kastdalen var fylt såpass med snø at det ble en eneste terrengfelle. Derfor gikk vi ikke helt til topps. Vær obs på innoset til Reinungavatnet (svak is) om du kjører dalen helt ned dit.

Oppover Kastdalen.
Reinungavatnet sett fra Vatnahalsen.

Lørdag gikk turen via Himalayastigen mot Myrdal (bratt snøbakke her nå, burde hatt med spade for å lage en rampe). Først en nedkjøring nordøst for Urdshovd før vi rundet rundt Urdshovd på nordsida. Løste ut et lite skred i nordvestvendt sektor, ferskt innblåst i denne himmelretningen. Rant ned i Ugjerdsdalen og helt ned til Kårdal. Litt rutefinning (se gps-spor) for å komme ned hit. Vi traff temmelig bra på linjevalget. Ikke alle år det er nok snø helt ned. Valgte å følge Rallarvegen ned til Blomheller og ta toget opp igjen. Rakk det med et nødskrik. Gikk denne turen delvis sammen med Tor Henrik Larsen sin gruppe. Dama på toget hadde helst sett at vi hadde bestilt billetter på forhånd, men pytt pytt (deres fortjeneste at vi sitter på). På kvelden ble det sender/mottaker trening utendørs og foredragsholding med turlegen, turplanlegging med Petter, skredteori med Roald og vær/værsystemer med Tor Henrik.

Mot Sjebergsnuten og Kvanntjørnnuten.
Strl 1 skred utløst på nordsida av Urdshovd.
Skiføre helt ned til Kårdal.
Fint å følge Rallarvegen ned til Blomheller stasjon.
Foredrag med Turlegen Erling Rosenstrøm.

Søndag gikk vi opp mot skredgjerdene ved Geitanosi. Hadde en rast i en liten brakke ved skredgjerdene. Nokså mye vær denne dagen. Rant ned "Banemesterdalen" til Banemesterhytta før vi gikk litt opp igjen og rant oss ned Styvidalen. I Styvidalen hadde det for noen dager siden gått et digert skred som nådde helt ned til Reinungavatnet. Avsluttet med en runde ned skogen i Myrdalssvingene for de som ønsket en ekstra tur.

På vei opp mot Geitanosi.
Rast i brakka ved skredgjerdene ved Geitanosi.
Ned Banemesterdalen.
Fornøyde karer i bunnen av Myrdalssvingene.

Takk for fine dager på trivelige Vatnahalsen! :)