Jukulkula i Vågå (26.01.2020)

Characteristic Ice climbing
Visits of other PBEs Jukulkula (300m) 26.01.2020

Isklatretur opp klassikeren Jukulkula med Jan Norvald Jønsson. Jan kom kjørende i morgentimene fra Volda og jeg fikk sitte på med ham fra Skjåk og nedover dalen. Isen så veldig fin ut fra avstand, men kanskje ørlite grann solpåvirket. Hadde fått ferske oppdateringer fra Eivind Hugaas som klatret fossen dagen før. I dag var det ingen andre i isen. Parkerte under fossen i en lomme som noen heldigvis hadde spadd fram.

Jukulkula sett fra veien. Klassiker!
Parkeringslomma.
Jan ved innsteget.
Jan i første taulengde.

Innmarsjen var grei. Flatt i starten noen hundre meter før en liten stigning med litt klyving opp til innsteget. Ferske spor å følge. Jan ledet to taulengder i nedre del og jeg resten. Totalt klatret vi fossen i sju taulengder. Den er gradert WI4 (solid for graden). De fire første taulengdene var nokså greie å klatre, opp mot WI3+. Kan sikkert strekke taulengdene enda mer enn det vi gjorde. Femte taulengde er omtalt som 20-metern, og er et litt brattere opptak før en flat og fin standplasshylle. På de to siste taulengdene smalner bekken inn, men den siste taulengden er bratt og formasjonsrik før man topper ut i skogen.

Undertegnede på vei oppover.
Meg i andre taulengde.
Jan følger i andre taulengde.
Oppover fossen.
Det bratner til. Legg merke til den begynnende tverrsprekken i toppen av 20-metern.
Jan følger i fjerde taulengde.
Utsyn nedover dalen.
Jan på vei opp 20-metern i femte taulengde.

Retur kan gjøres ved å rappellere ned igjen, eller gå ned og rundt slik vi gjorde. Det fungerte helt fint. Pass på å ikke gå ned for tidlig, men gå et godt stykke vestover først (se gps-spor). Var litt isete ned denne sida, så kan være greit med stegjern om det er lite snø.

Utsikt oppover de siste to taulengdene.
Standplass på toppen.
Fornøyd kar!
Undertegnede var også fornøyd med dagen.

Takk for en fin tur, Jan!