Hordalandsraid dag 3 (02.04.2012)

Ascents Gullfjelltoppen (987m) 02.04.2012
Morkefjellet (216m) 02.04.2012

Morkefjellet i Radøy

Kartrute ->
En liten bu på toppen av Morkefjellet.
Toppvarden.

Våknet til at rutene på bilen var helt nedsnødd. Utenfor var bakken hvit av snø, og jeg så foreløpig ikke noe til solen som var spådd denne dagen. Kjørte til Kollstad der jeg hadde tenkt å starte på vei til Morkefjellet. Jeg revurderte planen da jeg så at det var våt beitemark opp fra denne siden. Parkerte i stedet i sørøstenden av Hallandsvatnet og fulgte en kjerrevei et lite stykke før jeg bushet meg bratt opp gjennom tett granskog. Da jeg nådde toppryggen fulgte jeg en sti som gikk bort til varden. Sola tittet fram her oppe og ga meg litt utsikt, dog så det litt mer skyete ut mot Gullfjellet som var neste stopp. Ned igjen fulgte jeg en svak sti langs med skogskillet i nord. Den forsvant i nedre del før jeg kom innpå kjerreveien.

40min
210 hm
2 km

Gullfjelltoppen i Bergen

Kartrute ->

Parkerte på parkeringsplassen ved Gullbotn-hytta. Her hadde det kommet 10-15 cm snø oppå bar bakke, nok til å gå på ski hvis man ikke er så redd for riper. Jeg tok sjansen og snørte på randoskiene. Møtte en kar som anbefalte meg en snarvei mellom løysløypesløyfene. Jeg misforstod nok hvor han mente og bushet meg opp langs med elva da jeg nådde en bro. Her var det bare kratt og sleipt gress, men jeg kom opp med litt banning. Fulgte veien et lite stykke til før det bar ut i terrenget. Krysset en bekk før jeg møtte en kar som kom joggende nedover. Han hadde gått til fots opp på Gullfjellet og rapporterte om ganske hard snø i den bratteste delen. Etter hvert kom jeg opp i selve Gullbotnen der solide varder viste vei videre. Opp den bratte ryggen var det som mannen sa, temmelig hard og isete snø. Det gikk greit med randoski med stålkanter, men gudene vet hvordan han, med joggesko kom seg opp her! Sola kom og gikk, og tåka lurte fortsatt oppe rundt Gullfjelltoppen. Omsider kom jeg meg opp mot Gullfjellhalsen og kunne cruise videre til toppen. Her var det mer puddersnø.

Herlig pudderkjøring ned fra Gullfjelltoppen.

Ingen sikt på toppen selv om jeg prøvde å vente på sola en liten stund. Det kom et par opp fra sørsida som ble overrasket over at de ikke var de eneste på toppen denne dagen. Like før jeg gjorde meg klar til å renne ned igjen fikk vi en liten siktluke mot nord, noe som hjalp på humøret. På tilbakeveien gjorde jeg det lurt å kjøre ned søkket til venstre for der stien opp ryggen går. Her var det herlig pudderkjøring som bare var å nyte! Resten av turen ned gikk ganske radig, selv om jeg måtte regne med litt riper i nedre deler. I lysløypa hadde en dame falt og slått seg, og ambulanse var tilstede. Uheldig når sånt skjer... Presterte å ta til venstre nede ved brua slik at jeg måtte karre meg gjennom den lange lysløypesløyfen med randoski!! Men alt i alt var jeg fornøyd med turen da jeg kom til bilen, slappet av med niste i sola mens klære tørket på panseret. :-) Dagen var fortsatt ung, men jeg tok meg «fri» og slappet av i bilen ved Indre Arna resten av dagen.