Hordalandsraid dag 1 (31.03.2012)

Ascents Loddo (243m) 31.03.2012
Fitjarhesten (678m) 31.03.2012
Mehammarsåto (749m) 31.03.2012
Tysnessåta (751m) 31.03.2012

Tysnessåta i Tysnes

Kartrute ->

Etter mye fram og tilbake ble det vedtatt at påsken ble tilbragt i Sør-Norge. Litt dumt siden det meste av turutstyret mitt lå igjen i Bardufoss, men flyansvarlig offiser hadde ikke mulighet til å gjøre om billetten min. Dermed var det kun fotturer og randoturer som var aktuelt, da passet det fint med et kommunetoppraid i Hordaland. Jeg kom meg litt vel sent avgårde fra Asker på fredag og kjørte så og si i ett til jeg var framme på fergekaia på Årsnes, nord for Rosendal. Her tok jeg meg en lur til første ferga gikk og deretter kjørte jeg til en Bunnpris-butikk ute på Tysnes. Jeg hadde prøvd å få tak i Mayhassen (Øyvind Mathiassen) flere ganger siden vi hadde pratet om å ta en tur sammen i Hardanger. Siden dama hans (Fjordingen) er fra Varaldsøy tilbragte også han påsken i dette området. Omsider fikk vi forbindelse og da var de to på vei med ferga fra Varaldsøy til Årsnes, feil side av fjorden! Men vi løste det ved at de fikk kjøre med ferga tilbake til Gjermundshavn rett etter at de ankom Årsnes. Kort tid senere vekket de meg mens jeg lå og sov i bilen.

Øyvind og Jorunn på fantastiske Tysnessåta!
Mot Stord og Mehammarsåto.
Mot Rosendalsalper.

Vi kjørte opp til parkeringsplassen på Myrdal, skiltet med Tysnessåta fra hovedveien. Det var fantastisk og kjølig vær, nesten litt høststemning siden det meste av snøen har smeltet og at det i tillegg hadde kommet et lite nysnødryss etterpå. Stien til topps gikk rett opp langs Steinelva så høydemeterne gikk raskt unna. Hyggelig med en skikkelig fjellprat med Øyvind som jeg ikke hadde sett siden januar da jeg reiste til militæret. Det blåste litt surt på toppen så vi fant oss en lunere plass litt lenger nede i sida der vi rastet. Hardanger er jammen vakkert, mangler bare spirende bjørketrær i lavlandet så er tilværelsen fullkommen. Etter pausen ruslet vi ned til bilen og kjørte videre mot Stord. Vi hadde litt hastverk siden vi måtte rekke en ferge som gikk om 20 minutter, men det gikk akkurat.

2t 10min
580 hm
4 km

Mehammarsåto (+en annen knaus) i Fitjar og Stord

Kartrute ->

Vi parkerte ved en gård rett ved hovedveien øst for Mehammarsåto. Herfra fulgte vi en vei oppover langs Bortveitelva. Ved 240 moh delte veien seg og vi tok til høyre. Vi så oss etter en sti som muligens gikk oppover i skogen mot toppen. Et stykke etter at den svingte langt mot høyre fant vi noe som lignet på en sti, med svært utydelig merking. Denne mistet vi etter hvert, så da var det bare å karre seg opp til vi var over skoggrensa. Ganske vått i denne skogen forresten... Oppå snaufjellet tok vi sikte på ryggen som førte til topps. Undervegs på ryggen fant vi noen hammere som vi bare måtte klatre på. Flott utsikt fra toppen!

På Mehammarsåto.

Ruslet deretter bratt videre mot nordvest der den høyeste toppen i Fitjar ligger. Klarte å plumpe gjennom den tynne isen ved en myr, noe som fikk Øyvind til å dra på smilebåndet. Toppen er en liten knaus akkurat over 680 moh, det kunne se ut som at det er høyere lenger vest der en tydelig varde danner en silhuette mot himmelen, men den skal ifølge kartet være lavere. Fikk en blåbærkjeks av Jorunn her som ga krefter til turen ned mot bilen. Fulgte et bekkesøkk rett østover hvor vi kunne skli på en del fonner. Litt i det hardeste laget for «surfing», men det gikk fint å jogge på dem. Etter hvert kom vi fram til skogen der vi fulgte nøyaktig samme rute som på vei opp.

Vel nede tok jeg farvel med Øyvind og Jorunn som reiste tilbake mot Basecamp Varaldsøy. Jeg derimot kjørte nordover mot Austevoll.

3t 15min
815 hm
10 km

Loddo i Austevoll

Kartrute ->

Det begynte å bli mørkt da jeg ankom Austevoll, men jeg satset på å rekke en rask tur opp til Loddo før jeg ikke klarte å se noe. Parkerte bilen like på en parkeringsplass ved Åkyllaren. Herfra går det sti til topps, på kartet ser det ut som vei, men det er mer en sti. Jogga hele veien opp og brukte 16 minutter mener jeg huske. På toppen var det et utsiktstårn jeg kunne stige opp i. Nå begynte det å bli så mørkt at hodelykt var kjekt å ha ned igjen. Rakk ferga som gikk over til Krokeide. Smakte godt med burger på en nattåpen bensinstasjon i Bergen. Slo meg til for natten i bilen ved et bruk utpå Sotra.