Isklatring i Nørdre Randsverkgrove (18.03.2019)

Characteristic Ice climbing
Visits of other PBEs Nørdre Randsverkgrove (900m) 18.03.2019

Ida og Aud ville være med på isklatring, og nå mens forholdene var såpass gode øverst i Gudbrandsdalen slo vi til. Etter litt rekognosering falt valget på Nørdre Randsverkgrove like ved Sota Sæter. Ble en del stamping i snø opp til innsteget i steinete terreng. Var høy skredfare denne dagen etter kraftig vind fra vest, så måtte finne en trygg vei opp.

Der er fossen!
I sitt rette element.
Ved innsteget.
Første taulengde.
Aud følger på.
Standplass.

Selve fossen (ca. 70 meter) bød på to fine taulengder. Først en slak taulengde i starten (WI2-3) og en litt brattere på slutten (WI3+). Lå en del snø på isen som skjulte plasseringene, og vind fra siste standplass gjorde det litt utfordrende å kommunisere. Likevel løste damene klatringen meget bra! Imponert! :)

Uttopping.
Siste taulengden.
Tøff kjærast!
Svigermor og svigersønn.
En rast i solveggen.

Ble en rast i solveggen like ovenfor fossen før vi ruslet tilbake en annen vei for å slippe rappellering. Aking i skogen ned igjen til veien.