Sørhusfjellet (18.02.2012)

Start point Heggelia (64m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Sørhusfjellet (461m) 18.02.2012

Fikk låne et par turlangrennski av Velferden Bardufoss denne lørdags formiddagen. Gikk bort til lysløypa og fulgte denne oppover til myra nord for Rustafjellet der vi hadde leir under Mars Vinter (skimarsjen). Ikke spesielt god glid, men bra feste. Deretter fulgte en drøy motbakke opp til der løypa krysser en vei. Herfra fulgte jeg et par skispor som etter hvert sluttet. Gikk i terrenget mot Sørhusfjellet. Ikke helt enkelt å vurdere beste rute, ganske kupert her med mye rygger og søkk, men fant en brukbar vei opp. Overskyet vær og det så ut til å blåse mye i høyfjellet. Fin utsikt fra toppen, mulig et punkt litt nordvest for trig.pkt er høyere, spaserte ut dit før jeg returnerte samme vei. Et skirenn var i gang ved stadion, da pirret det i beina. Avsluttet turen med en styrkeøkt i Istindportalen før middagen ble servert i messa i Heggelia leir.

Hjerttinden, høyeste topp i Salangen og Sørreisa var et naturlig blikkfang i vest.
På toppen av Sørhusfjellet, Rustafjellet ses bak.
Andsvatnet med Andsfjellet på andre sida.
Mot Sørreisa.
Istindan bak, sett fra Sørhusfjellet.
Start date 18.02.2012 12:45
(UTC+01:00)
End date 18.02.2012 14:52

Missing title

Written by Mayhassen 20.02.2012 13:54

Da fikk du endelig sneket deg ut på topptur igjen! Regner med det kommer endel rapporter fra fine fjell i nord de neste månedene.

Sv:

Written by Øyvindbr 21.02.2012 13:24

Ja det er hyggelig å se en turrapport fra Sondre igjen. Kommer gradvis til å ta av dette her tenker jeg. Og jeg gleder meg enormt til å komme på besøk og bli kjent med Troms sin fantastiske fjellverden! :)