Raudfossen i Vassbygdi (24.01.2019)

Characteristic Ice climbing
Visits of other PBEs Raudfossen (580m) 24.01.2019 09:55

Reiste til Vassbygdi med Lars Martin for å sjekke ut en mulig førstebestigning av fossen som renner ned fra Kvitingane. Lite snø i området og fulgte fin sti fra parkeringsplass ved Midjeelvi og oppover mot Kvitingane. Forlot omsider stien og traverserte bort til fossen langs en storsteinet ur. Anbefaler å ta på stegjern og isøks før man kommer til innsteget. Litt utsatt klyving siste stykket. Mye is hadde rast ut og lå strødd ved innsteget, så vi ventet ikke lenge før vi begynte å klatre.

Raudfossen sett fra parkeringa.
Vi nærmer oss.
Lars Martin i første taulengde.
Stilig pinakkel.

Ut i fra form og farge var vi litt skeptiske til å begynne med. Det så temmelig vått ut i øvre del, men heldigvis var det mye bedre enn forventet. Vi klatret fossen i fire taulengder, spesielt tredje taulengde var en solid WI5. En del blomkålis og hooking, men fikk plassert gode skruer innimellom til at det føltes trygt. Så stilig ut å klatre en venstrevariant inne kaminen, et solid overheng i toppen! Tøft fjell rundt fossen også. Spesielt på venstresida så det ut til at man kunne komme tilbake for å klatre til sommeren, og på høyre siden så vi en stilig pinakkel med ei furu på toppen.

Living the dream!
Oppover i andre taulengde.
Meg i andre taulengde.
Lars Martin følger i andre taulengde.
Uttopping!

Returen foregikk på behagelig vis via stien ned fra Kvitingane.

Behagelig retur på sti.

Takk for turen, Lars Martin!