Paradiskollen - min siste topp i Oslomarka (10.12.2011)  5

Start point Harestua stasjon (264m)
Characteristic Snowshoe trip
Ascents Paradiskollen (670m) 10.12.2011

Komplettering

Oslomarka pf. >=100 m
10.12.2011: 49/49

Egentlig hadde jeg drømt om å dra til fjells for å pumpe pudder eller klatre høyere topper, men været var for kjipt til at jeg gadd. I stedet benyttet jeg anledningen til å utnytte godværet som var her hjemme rundt Oslo. På lista mi over topper i Oslomarka ( http://www.oslomarka.no/hva_er_oslomarka.htm ) med primærfaktor over 100 meter manglet jeg nå kun én topp av totalt 49. Jeg hadde bevisst valgt at dette skulle være Paradiskollen siden jeg hadde hørt så mye bra om denne.

Utpå lørdags formiddag kjører jeg nordover opp Hakadal til Harestua stasjon. Veien er glatt og åsene er kledd i hvitt etter de siste dagenes kraftige snøfall. Det er Frigg som blir min følgesvenn denne dagen og jeg sliter meg opp langs den blåmerkede stien med truger. Snøen er ganske dyp, så jeg er glad jeg tok med trugene. Litt irriterende at den ene reima til stadighet løsner bak på hælen. Jeg vinner stadig høyde og formen føles bra ut, lite visste jeg at kun to dager senere, i skrivende stund ligger jeg med feber og forkjølelse og klager over tilværelsen. Lyset er utrolig vakkert denne dagen, akkurat slik jeg hadde håpet det skulle bli.

Det føles godt ut å ta på varden, nok en liste er fullført. Mange rister vel på hodet over dette «listehysteriet», men for meg faller det seg helt naturlig å bruke lister som motivasjon til å komme seg til nye steder som en ellers kanskje ikke ville dratt til. Mannfolk flest liker å drive med egne prosjekter, enten det er å lage ny platning på hytta eller å lage en egen nettside. Jeg for min del har egne små prosjekter innenfor den hobbyen jeg elsker over alt i verden – fjell og friluftsliv. Av og til kan det ta litt overhånd å drive med lister siden den gjerne omfatter et begrenset område, man kan fort få litt skylapper når man ser på kartet for hvor neste tur skal gå. Men helhetlig er jeg ikke negativ til denne måten å praktisere friluftslivet på, så lenge man selv har det moro og ikke plager andre er det vel ikke noe stort problem...?

Returen gikk finfint i det vakre desemberlyset, jeg gikk meg inn i julestemning denne dagen. Litt kjipt var det at reima på høyrestaven røk, men det var ingen krise. Oslomarka kommer jeg uansett aldri til å slutte å bruke, for oss friuftselskere som bor rundt Oslogryta er marka en veldig viktig grunn til at vi trives. Takk for at du finnes!

Ha en riktig hyggelig adventstund folkens! :-)

Desember på sitt beste!
Tommel opp for Paradiskollen:)
Vinterstemning...
Harestua ligger langt der nede.