Snøvær i utide (06.12.2011)

Start point Strømsø (10m)
Characteristic Other trip
Ascents Gruvåsen (415m) 06.12.2011
Haukås (349m) 06.12.2011

Kjørte til Strømsø i Drammen for å gjennomføre ei økt med rulleskiintervaller samt løp opp på to pf>100m-topper. Danset greit bort til bunnen av bakken opp mot Konnerud der jeg startet med intervaller. Planen var å kjøre 4*4min, men etter to drag merket jeg at jeg hadde trent for lite rulleski i år og jeg fikk for mye syre... Tok heller et stakedrag og noen lystbetonte hurtighetsdrag senere på økta. Første toppen ble Haukås. Satte fra meg skiene ved Gråbeinsletta, skiftet til joggesko og sprang langs en fin vei som gikk til toppen. Hadde glemt hodelykt, men lyset fra månen og bebyggelsen rundt gjorde at jeg så greit likevel. Ingen utsikt fra denne toppen, jogga tilbake. Deretter rulleski helt bort mot Kollen oppunder Gruvåsen. Nå hadde det begynt å snø!? Oi, jeg er jo vanligvis positiv når første snøfall kommer, men hvis det kommer mye ville det bli et helvete å komme seg tilbake til Strømsø... Jogga opp veien til Gruvåsen. Høyeste punkt lå litt sør for den enorme installasjonen som lignet på en UFO i det svake grålyset... Ikke noe særlig utsikt her heller.

Returen tilbake mot Strømsø ble en erfaring jeg ikke kommer til å glemme... Med all denne superglatte snøen ble teknikken å stake på flatene og nedover ha tyngdepunktet på en ski mens den andre skia ploger, eventuelt gå på ski i grøfta... Like før jeg ankom bilen gaulet en kar til meg at jeg måtte se å skaffe meg ordentlige ski nå som det er snø! hehe

Men jeg slapp unna uten å falle, og nå ser det jammen ut til å bli en hvit jul :-)