Lamannshaugen (04.12.2011)

Start point Furumyra (513m)
Ascents Lamannshaugen (705m) 04.12.2011

Siden jeg hadde vært litt usikker på om jeg hadde vært på Lamannshaugens høyeste punkt tidligere ville jeg ta en ny tur dit. På søndag formiddag med bakrus fra gårsdagens julebord kjørte jeg og pappa opp mot Jevnaker. Været var kaldt og klart og det så ut til å bli en fin ettermiddagstur. Etter tips fra otto (Otto Lund) kjørte vi veien opp fra Rønnerud gård og helt opp til Furumyra. En del isholke siste delen, men ingen uhell skjedde.

Desemberlyset var vakkert på Lamannshaugen denne dagen!

Spaserte videre langsmed veien som etter hvert ble til et gammelt traktorspor. Etter hvert som vi vant høyde ble terrenget mer åpent og vi tuslet opp til utsiktspunktet og kjentmannsposten ved trig.pkt 701. Det hadde kommet et snødryss i går, men det var ingen problem å vasse i. Nydelig utsikt fra 701, skjønner godt at denne er med i Kremen av Topper-boka. Er vel en av de bedre utsiktspunktene i Nordmarka sett bort i fra dem med tårn. Etter en liten kjekspause tuslet vi inn i skogen og fant det litt mer ukjente høyeste punkt på Lamannshaugen på 705,5 moh (gps: 32V 6678924 582576). Ingen utsikt, men en varde var bygget. Returnerte via en sti i nærheten som gikk ut mot 701-toppen. Herlig desemberlys denne dagen altså! Ned mot bilen presterte jeg å tråkke over med høyrefoten igjen, ikke helt stødig etter forstuelsen på Bera for noen måneder siden...

Takk for en flott tur, pappa!:)