Nattjoggetur til Fongen – høyest i Selbu og Meråker (16.06.2018)

Start point Skarpdalen (693m)
Characteristic Jogging
Ascents Fongen (1,441m) 16.06.2018 22:55

Etter jobb med føringstur på Store Vengetind i Romsdalen satte jeg kursen mot Flatanger der jeg skulle tilbringe den neste uka med sportsklatreferie. Plukket opp Bjørn-Even på Dombås der vi samkjørte videre fra. Jeg ønsket en pit-stop med nattjoggetur til Fongen som er kommunetoppen i Selbu og Meråker. Været skulle holde seg utover natten, og lyst er det nå hele døgnet på denne tida av året.

Kveldsstemning med Fongen i bakgrunnen.
Ved Ramsjøhytta med toppen bak.
Snart oppe!
Tilbakeblikk mot Ramsjøen.

Slo opp teltet på parkeringsplassen der stien mot Ramsjøhytta begynner. Klokka var rundt kl. 23.00 da jeg begynte på joggeturen og Bjørn-Even hoppet til køys. Det var behagelig temperatur og fin sti (tørr etter lang tørkeperiode!) inn til Ramsjøhytta. Brukte drøyt 20 minutter inn til hytta og fortsatte videre til nordenden av Ramsjøen. Sleit litt med smerter i ankelen etter å ha prestert å tråkke over på vei ned fra Store Vengetind tidligere på dagen, så måtte ta det litt forsiktig der stien ikke var så jevn og oversiktlig. Attpåtil sleit jeg med løs mage, og jeg hadde glemt dopapir…

Nyter stillheten på toppen av Fongen.
...

Det går visst en merket, men dårlig sti opp nordøstryggen fra Ramskardet. Siden jeg hørte at den ikke var spesielt fin valgte jeg en mer direkte variant via østryggen. Det fungerte helt fint, men litt myrete, og en elv man må forsere. Ruslet i jevnt tempo opp til toppen som jeg nådde etter snaut to timer fra start. Var nokså kjølig med litt vind her oppe, så jeg ble ikke altfor lenge før jeg returnerte. Nydelig utsikt og vakre farger i kveldslyset… Forstår at denne har fått plass i Thommesens bok ”Kremen av topper”.

Kremtopp.
Lysner snart mot en ny dag.

Var tilbake igjen ved bilen rundt kl. 02.30 og fikk noen timer på øyet før vi reiste videre i åttetida da regnet også kom. Turen anbefales!