Springetur gjennom verdensarven (29.05.2018)

Start point Dyrdal (6m)
Endpoint Gudvangen (2m)
Characteristic Jogging
Ascents Skoganosi (1,295m) 29.05.2018 13:26
Breiskrednosi (1,189m) 29.05.2018 14:30
Visits of other PBEs Skogafjellet utsiktspunkt (1,190m) 29.05.2018 13:43

Været som har vært i det siste har vært fullstendig upåklagelig, nesten så bra at man skulle ønske seg en regnværsdag eller natt siden det begynner å bli skogbrannfare flere steder. Etter noen rolige feriedager den siste tida med late dager i hagen eller på craget var jeg klar for fjelltur igjen. Hadde lyst til å utforske utsiktspostene rundt Nærøyfjorden, noe jeg har tenkt på en stund.

På land i Dyrdal.

Kjørte fra Sogndal på morgenkvisten og satte kursen mot Gudvangen. Kjørte opp til Tufto der jeg la fra meg en sykkel som jeg nok ville sette pris på senere på dagen. Deretter parkerte jeg bilen i Gudvangen og hoppet på ferga mot Flåm som gikk kl. 10.30. De lurte fælt på hva jeg hadde tenkt til å gjøre, iført fullt Dynafit-kostyme. Stort sett var det bare utenlandske turister som reiste med denne båten.

Fint i Dyrdal.
Tenk å bo her da!
Høye omkringliggende fjell.

Kostet skjorta (180,-), men reiste med ferga til den enslige bygda Dyrdal i Nærøyfjorden. Her startet joggeturen opp bakkene langs veien forbi Drægo og opp mot Hjølmo. Det var grisevarmt, og jeg holdt på å få heteslag i disse kneikene. Merket også at det var en stund siden forrige fjelltur til fots, og for den saks skyld, joggetur… Men naturen her er jo så innmari vakker, og det motiverte. Jeg begynte allerede å skue opp på fossefall som kunne fryse til vinteren, skumle planer ble så smått lagt…

Styvisdalseggi i sentrum.
Kloppa før Hjølmo.
Vassetvatnet. Her ble det en dukkert.
Idylliske Vassete.
Stigninga opp fra Vassete.
Skoganosi i siktet.

Fra Hjølmo fortsatte jeg over på sti, og jeg holdt joggekoken helt opp til Vassetvatnet. Her flatet jeg ut, kastet av meg klærne og unnet meg et friskt og herlig bad. For en tropemai dette har vært. Lå og solet meg en liten stund helt til jeg begynte å bli plaget av kleggen, da bar det videre. Jeg jogget med en joggevest, og det funket faktisk veldig bra. Hadde en liten vannflaske jeg fylte jevnlig da jeg passerte flere bekker.

Tilbakeblikk mot dalen sør for Styvisdalseggi.
Pust i bakken på Skoganosi. Hurrungane skimtes i det fjerne.

Bort til Vassete var det nokså myrete, men herfra og oppover var det bedre sti mot Breiskrednosi. Gikk jevnt i bakkene, og like over tregrensa forlot jeg stien og tok sikte mot 1295-toppen Skoganosi. Hadde lyst til å stikke innom utsiktspunktet ved 1193-toppen, og det innfridde absolutt til forventningene. Flott skue rett ned i Dyrdal og videre utover Nærøyfjorden.

Påfyll av drikke.
Fantastisk skue fra pkt 1193. Dyrdal ses langt der nede.
Videre mot Buskrednosi. En del snø fortsatt.

Jogget videre i retning Breiskrednosi. Flatene bort dit var det mye mer snø enn tidligere på turen, her kunne man nesten hatt ski, men heldigvis var snøen nokså fast og fin å jogge på. Begynte å kjenne det i kroppen at jeg ikke hadde jogget på en god stund, og tross brukbart påfyll med sjokolade var jeg rimelig sur i lårene. Ved Breiskrednosi brukte jeg litt tid på å få til et bilde med selvutløser. Ikke var det lett å finne gode nok steiner til å sette mobilen på for å få med hele det fantastiske motivet, og i tillegg måtte jeg være superrask for å springe utpå kanten og få med meg selv på bildet. Kun 10 sekunder man har… Ble et ok bilde til slutt.

Selvutløserfoto fra toppen av Buskrednosi.

Dette er en nydelig plass. Skulle vel ha tatt med telt og overnattet her, slik jeg og Øyvind Br har snakket om tidligere. Mulig å komme tilbake hit! Fortsatte omsider over Rimstigfjellet før jeg begynte på nedstigningen mot Rimstigen og Tufto. Møtte et par andre turfølger som også var på tur i dag. De siste 700 høydemeterne ned Rimstigen var tøffe for beina, men heldigvis var stien god og vel tilrettelagt med steinheller flere plasser. Da jeg trodde at jeg nesten var nede kom jeg til en plass som het ”Halvvegalmen, 380 moh”. Jeg måtte visst tro om igjen…

Buskrednosi sett fra vest.
Skarsnosi sett fra Rimstigfjellet.
Vakre Nærøyfjorden - verdensarven! Sett fra bakkene ned fra Rimstigen.

Til slutt var jeg nede ved Tufto, og det var godt å endelig kunne sette seg på sykkelen og tråkke seg ut de siste 6 km til bilen på Gudvangen. Morsom vei å sykle da den var relativt smal og med mange svinger. Vel tilbake i Gudvangen bar det rett inn på butikken og kjøpe seg en is mens jeg tenkte tilbake på en flott og minneverdig tur midt i selve verdensarven!

Kart

Start date 29.05.2018 11:18
End date 29.05.2018 16:44

Herlighet !!!

Written by Gunski 30.05.2018 10:26

Dette må være #Bestofnorway - uten tvil!! Imponerende tur og ikke minst landskap. Fantasiske flotte bilder Sondre. Dit må jeg også en dag:-)