Rekognosering fra Galdhøpiggen til Vakkerbandet (27.04.2018)

Start point Spiterstulen (1,100m)
Ascents Galdhøpiggen (2,469m) 27.04.2018 08:02
Keilhaus Topp (2,355m) 27.04.2018 08:02
Vestre Tverråtinden (2,288m) 27.04.2018 11:24
Visits of other PBEs Spiterstulen (1,106m) 27.04.2018 08:02

Etter en natt i bilen oppe i Visdalen var jeg klar for en ny rekognoseringsrunde i forkant av Høgruta-på-en-dag turen jeg hadde planlagt på søndag eller mandag. Hadde rekognosert siste del av etappe fire i går, og i dag så været ut til å bli bedre. Denne dagen hadde jeg tenkt å rekognosere etappe fire innom Galdhøpiggen, Vestre Tverråtinden og fram til Vakkerbandet.

Første bakken opp fra Spiterstulen. Tegnet inn der jeg gikk opp.

Ved Spiterstulen la jeg fra meg en pose med mat og drikke som jeg skulle hente på langturen noen dager senere. Møtte på Emelie Forsberg på parkeringsplassen som hadde planlagt et rekordforsøk opp og ned på Galdhøpiggen med randoski. Regnet med at hun tok meg igjen oppe i bakkene.

Svellnose kommer til syne.
Galdhøpiggen sett fra Keilhaus topp. Om man bruker øyet ser man Emelie Forsberg på vei opp.
Keilhaus Topp sett fra vest.
Mot Kjelhøe fra Galdhøpiggen.
Toppen av Galdhøpiggen.
Utsikt i retning Bukkehøe fra Galdhøpiggen.

Jeg gikk over brua og jevnt oppover langs sommerstien mot Galdhøpiggen. Var flere folk ute og gikk denne dagen. Prøvde å følge stien opp østryggen til Svellnose, men her var det for avblåst. Valgte derfor å traversere ut flanken lenger sør der det lå mer snø. Like etter Svellnose kom Emelie i en fykende fart og passerte meg. Imponerende form!

Sørrenna fra Galdhøpiggen. Tegnet inn der jeg kjørte ned.
Utsikt sørover fra Vestre Tverråtinden.
Tilbakeblikk mot Galdhøpiggen.

Fortsatte over Keilhaus topp og den siste kneika opp til Galdhøpiggen. Brukte 2t 25min opp hit i jevnt og kontrollert tempo. Til sammenligning brukte Emelie 1t 26min! Tok en matbit før jeg svingte meg litt tilbake mot Keilhaus og ned i sørflanken på Galdhøpiggen. Snøen her var temmelig hard, så måtte være veldig forsiktig ned rennene her. Rant ikke ned den første renna man kommer til, men slapp meg ned et par renner lenger vest.

Mot Store Tverråtinden.
Sørrenna fra Tverråtindane. Tegnet inn der jeg kjørte.
I retning Vakkerbandet.
Mot Leirløyfte fra Vakkerbandet.
Snøbakken opp mot Bukkehøe fra Tverråbrean.

Over Svellnosbrean måtte jeg brøyte meg opp til Vestre Tverråtinden. Herfra rant jeg ned på sørsida mot Tverråbrean. Holdt høyden mot vest i nedre del for å ikke komme for langt ned. Været var blitt noe bedre nå, og jeg hadde tid til å brøyte meg opp til Vakkerbandet også før jeg avsluttet turen med å kjøre ned Tverråbrean og tilbake mot Spiterstulen. Det siste stykket mot hytta var det begynt å bli ganske så avsmeltet, så måtte bære skiene noen få partier. Nå var det bare å lade opp mot en real langtur noen dager senere!