Rekognosering fra Bukkehøe til Storebjørn (26.04.2018)

Start point Geitsætre (1,010m)
Endpoint Krossbu (1,277m)
Ascents Storebjørn (2,222m) 26.04.2018 16:34
Visits of other PBEs Leirvassbu parkering (1,410m) 26.04.2018 14:53
Storflye p-lomme (1,330m) 26.04.2018 14:58
Krossbu (1,270m) 26.04.2018 17:19

Kjørte grytidlig fra Sogndal for å rekognosere fjerde etappe på Høgruta. Planen var å gå hele Høgruta Jotunheimen i ett støt på søndag eller mandag, og jeg ønsket å bli enda bedre kjent med originalvarianten fra Spiterstulen til Leirvassbu. Sjekkpunktene jeg tenker man bør være innom er Galdhøpiggen, Vestre Tverråtinden og Leirløyfte. Været var dessverre ikke like bra som jeg håpet da jeg kjørte over Sognefjellet, så bestemte meg for å kun rekognosere deler av etappen i dag og resten i morgen.

Opp langs Søre Illåe mot Bukkehøe.

Startet ved Geitsætre og ruslet i jevn driv oppover mot Bukkehøe. Hadde ikke brukt racingskia og –skoene på lenge, så var viktig å bli vant med utstyret og fikse på ting som burde fikses. Opp til 1500 moh var det skareføre, men høyere oppe lå det lett vindpåvirket nysnø som hadde kommet tidligere denne uka. Denne var relativt tung å tråkke spor i, så jeg var litt bekymret dersom forholdene var slike hele veien. Det viste seg å være mer avblåst på ryggene og ryktene hadde seg slik at det var kommet mindre snø lenger øst i Jotunheimen.

Tilbakeblikk ned mot Leirdalen.

Ned fra Bukkehøe går det an å komme ned på Tverråbrean via en bratt snøbakke litt sør for toppen. Det var nå virkelig tett tåke, så jeg turte ikke gå for langt ut mot skavlen for å sjekke. Endte opp med at jeg tok av meg skiene og klyvde ned til Vakkerbandet langs med ryggen. Måtte over et snøfelt som var litt sketsjy da snøen virket relativt ferskt innføyket. Dog var det mildt, og det virket som snøen lå over fuktigere snø og satt godt. Kom meg bort til Vakkerbandet, og nå ville jeg sjekke nedkjøringa herfra mot Søre Illåbrean.

Nedkjøring fra Vakkerbandet. I nedre del løste jeg ut et snøskred.

Var ganske så hardt i øvre del og måtte skrense litt mellom steiner før jeg kom ned i hovedrenna som var rundt 35 grader bratt. Lenger nede ble renna markant brattere, rundt 40 grader. Jeg merket som sagt at snøen var bunden, men jeg kjente skarelaget kun 10-15 cm nede i snøen ved stålkantene. På konveksen tok jeg det forsiktig, og plutselig så løsnet det et skred under skiene mine. Et nysnøflak rundt strl 2. Det gikk greit, og jeg kunne kjøre over skredmassene og videre ned på Søre Illåbrean.

Prøvde å skøyte litt ut på breen før jeg tok på meg fellene igjen og gikk opp til Leirløyfte. Fortsatt var sikten temmelig dårlig, skikkelig flatt lys. Ned til Leirvassbu var det bare å ikke tape for mye høyde og traversere hardt så kunne jeg skli nesten hele veien ned til den siste sletta før hytta.

Da jeg gikk mot hytta surret det plutselig en drone over hodet mitt, og kort tid etterpå ble jeg møtt av et heiakorps med Ole Jacob, Live, Ola og fotograf Martin I. Dalen. Det viste seg at de ventet på Gjermund Nordskar som var ute på rekordforsøk på Høgruta. De trodde det var han som kom da det dukket opp en kar i kondomdress. Jeg satt meg ned sammen meg gjengen og heiet inn Gjermund som kom en snau time senere. Han hadde hatt en tung tur med en god del brøytejobb på fjerde etappe.

Gjermund ankommer Krossbu etter å ha gått Høgruta Jotunheimen på 16t 10min. Imponerende!

Jeg ble med som brøytemannskap og hare for ham på den siste etappen. Opp i tåka bar det med Gjermund i hælene, opp på Bjørnbrean og Storebjørn. Siste kneika opp til Storebjørn begynte Gjermund å roe ned da han så at han ikke klarte å slå rekorden til Lars Magnar og Vegard på 15:27. I tillegg var han nokså dehydrert, så han fikk litt drikke av meg. Jeg dro i forvegen over Bjørnskardet og ned Leirbrean til Krossbu. Møtte Martin der og han klokket meg inn på 2:19 fra Leirvassbu. Fornøyd med det!

Gratulerer Gjermund! :)

Gjermund kom i mål på tiden 16:10, noe som er svært imponerende og midlertidig rekord på originalvarianten av Høgruta! Nå bar det rett ned til Lom og feire med pizza.