Over skyene på Storsteinsfjell (20.11.2011)

Start point Undersrud (190m)
Ascents Storsteinsfjell (540m) 20.11.2011

Denne dagen tok jeg og Øyvindbr (Øyvind Brekke) en tur sistnevnte har drømt om lenge etter å ha lest om ruta i en DNT årbok for lenge siden. Vi parkerte ved Undersrud og skulle gå en rundtur oppom Storsteinsfjell, en fin topp med utsikt ut mot Lierdalen. Det var tett tåke i lavlandet og vi presterte å gå feil vei i starten, så da var det bare å lete etter den rette stien. Det var delvis blåmerka og en del motbakker opp forbi Grindene. Deretter gikk det opp og ned forbi Eriksrudtjern til Svarttjerna. Praten gikk lett om alle slags emner og turplaner som vi snarest måtte gjennomføre. Men som oftest tar det sin tid før slike planer blir til handling... Øyvind hadde drømt om å få se Askfjell nedenfra, men tåka satte kjepper i hjulene for den planen.

Magisk utsikt over skyhavet fra Storsteinsfjellutsikten.

Vi gikk opp bratta og bort til Storsteinsfjellvarden. Deretter sti bort til utsiktspunktet hvor det var montert en benk som Øyvind og Svein-Erik av prinsipp ikke vil bruke. Utrolig magisk utsyn nå som vi hadde kommet over tåka. Et hav av skyer skuet vi utover, men enkelte topper som Kraftkollen og Tryvannsåsen dukket opp et stykke unna. Øyvind hadde som vanlig alltid noen godsaker på lur i sekken og delte broderlig både "blød nougat" og julekake med meg, tusen takk!! Fortsatte på sti bort til en annen varde som lignet på ei trollkjerring, artig laget. Øyvind ville gjerne ta en titt bortom ei hytte som lå like i nærheten. Lengter etter ei hyttetur gitt. Det hadde vært gøy å sitte inne i ei hytte på fjellvidda mens stormen herjer utenfor og du vet at her inne er du trygg og varm. Flere turplaner klekkes... Så var gikk resten av turen delvis på sti og vei ned til tåka, Undersrud og bilen.