Hurtigruten #4 Senja (17.04.2018)

Ascents Breitinden (662m) 17.04.2018
Høgstakktinden (630m) 17.04.2018

På dette seilaset var det vesentlig færre deltakere, og siden vi er såpass mange guider ble det til at de guidene som er under kvalifisering (deriblant meg) gikk med de sertifiserte guidene på jobb/observerte. Jeg gikk med amerikanske Mark og to gjester. Startet fra Osterfjorden og gikk opp gjennom passe glissen bjørkeskog til Høgstakktinden. Det hadde vært nattefrost, men snødekket i nedre del var nokså mjukt under det tynne skarelaget. Det var varmt i dag og sola tok godt. Da vi skulle kjøre sørvendt fra Høgstakktinden var allerede snøen blitt temmelig mjuk og til dels råtten. Vi gikk videre mot Breitinden. Valgte å prøve sørryggen som så temmelig avblåst ut. Lenger oppe på ryggen ble det så smalt at vi måtte ta skiene på sekken og klyve noen steder.

Nydelig kveldslys utenfor Senja.
Hval!
Midnattssola.
Greit å våkne til dette!
På tur med Mark Puleio.
Safety brief i skredredning.
Kickturn i mjuk snø.
Oppover kneikene.
Mot Breitinden.
Glad kar.
Fortsatt glad!
På toppen av Høgstakktinden.
På toppen av Høgstakktinden med Breitinden i kulissene.

Rant ned igjen nordøstsida i fin slusj. I direkte nordvendt var det fortsatt hardt. Skogen helt nederst bød på tung sløsj som var veldig krevende å kjøre i.

I sørflanken på Høgstakktinden. Kvænan ses i bakgrunnen.
Oppver sørryggen på Breitinden.
Det smalnes til siste biten mot Høgstakktinden.
Walter og gjengen kommer opp de siste meterne mot Breitinden.