Sperla i Jostedalen (14.03.2018)

Start point Sperla (142m)
Ascents Bjørnanosi (872m) 14.03.2018 11:15

På tur med Erik, Daniel og Paula. Reiste til en ny kant av Jostedalen som jeg ikke hadde besøkt før. Parkerte ved Sperla. Forsøkte å ringe på hos han som bodde der, men ingen åpnet. Håper at det var greit. Været var fint, men i sola hadde tatt godt i snøen i sørsidene, spesielt i lavlandet. Mer nordvendt virket bedre. Gikk langs en rygg på nordsida av Sperla til vi kom innpå stien opp til Sperlestølen. Åpen nok skog til å kruse ut, men vi ville sjekke ut nedfarten fra Sperlehovden senere.

Erik ankommer Sperlestølen.
Tilbakeblikk mot Vangsen.
I retning Høgrabbvarden.
Bratt traversering.

Planen var å følge en østvendt renneformasjon opp fra Sperlestølen mot pkt 1446, men vinden hadde tatt godt langsmed sida fra nord-nordvestlig retning og gjort snøen hard eller til dels gjennomslagsføre. Endret planen, traverserte bratt sørover og sklei oss ned i dalføret mot Vassdalsvatnet. I utgangpunktet tenkte jeg på å gå opp mot Grånosi, men vestsida på Bjørnanosi så fristende ut med tilsynelatende mye urørt snø.

Fra Bjørnanosi mot Breakulen.
Utsyn nordover fra Bjørnanosi.
Nedkjøring fra Bjørnanosi.
Kveldsstemning.

Ruslet opp på denne toppen, tok en herlig lunsjpause med utsyn mot Jostedalen før vi fikk en nydelig nedkjøring mot nordvest. Flott pudderføre! Spente på oss fellene igjen og trasket opp på Sperlehovden. Leiken skogskjøring nordover langs ryggen før vi dreide mer østover. Ganske tett skog hvis man ønsker høy fart, men åpent nok til å kjøre leikent. I østsida kom vi inn i noen åpne områder med storsteinet ur som bød på gøyal putekjøring. Videre kunne vi skli hele veien tilbake til bilen. Hele gjengen som var relativt ferske toppturturister var i fyr og flamme!

Blid kar.
Pillows!

Takk for en fin dag på tur, folkens! :)