Lang skitur i Blåfjella-Skjækerfjella (28.02.2018)  5

Start point Lustadvatnet (270m)
Ascents Løysmundhatten Sørtoppen (1,090m) 01.01.2018
Skjækerhatten (1,138m) 01.01.2018
Visits of other PBEs Norges geografiske midtpunkt (450m) 28.02.2018
Setertjønnhytta (455m) 28.02.2018

Våknet til -21 grader utenfor campinghytta på Føllestua nord for Steinkjer. Dagens mål var en langtur i Blåfjella-Skjækerfjella med overnatting på Setertjønnhytta. Håpet var å rekke toppene denne dagen. Men da vi skulle sette i gang bilen ville den rett som det var, ikke starte… Etter litt om og men fikk vi hjelp med startkabler av campingverten, men vi turte ikke å risikere at dette skjedde igjen med tanke på værutsiktene. Kjørte inn til Steinkjer og fikk byttet bilbatteri på Bil-Xtra. Møtte en lokal turhelt på verkstedet som ga oss noen tips til rutevalg inne i Skjækerfjella, men var skeptiske til at vi skulle rekke toppene denne dagen. Han hadde nok egentlig rett i det ja, og vi endret planene til at vi i dag skulle gå inn til Setertjønnhytta og bestige toppene først i morgen.

Turen startet med motbakke opp fra parkeringsplassen.
Med Lustadvatnet i kulissene.
Ved Norges geografiske midtpunkt.

Etter en liten runde i Steinkjer med innkjøp av vindmaske på XXL og kafebesøk på storsenteret satte vi kursen østover og parkerte bilen øst for Lustadvatnet ved den store parkeringsplassen og inngangsporten til Blåfjella-Skjækerfjella nasjonalpark som vi gledet oss til å utforske. Hovedformålet med turen var å komme oss opp på de to kommunetoppene i området, Løysmundhatten sør (Verdal) og Skjækerhatten (Snåsa).

Den selvbetjente DNT-hytta Setertjønnhytta der vi overnattet.
Hyttekos på Setertjønnhytta.

Fra parkeringsplassen og de 9 km inn til den selvbetjente DNT-hytta Setertjønnhytta var det nylig preparerte scooterspor, og vi brukte omkring 1t 35min på innmarsjen. En del opp i starten, og flatere etter hvert. Tok også turen bortom Norges geografiske midtpunkt som ligger like sør for hytta. Dersom du skjærer ut Norge på en papplate og plasserer platen på en passerspiss, så vil balansepunktet være akkurat her. Ble ei trivelig kveld på hytta med peiskos, quiz og boksemat og fruktsuppe til middag. God stemning!

Kveldslys utenfor Setertjønnhytta.

Valgte å starte grytidlig neste dag i og med at vi gjerne ville rekke fram til en middag på Oppdal senere på kvelden. Kl. 04.00 ringte vekkerklokka, og etter en middels bra havregrøtfrokost forlot vi hytta kl. 05.00. Det var 29,5 minusgrader utenfor hytta, isende kaldt, men vakkert fullmåneskinn. Vindmaska var god å ha, men dampen fra munnen min frøs til isbiter med en gang den kondenserte utenpå maska. Da vet man at det er kaldt. Fellene til pappa løsnet etter 500 meter, så den casen måtte vi fikse etter at vi krysset Skjækervatnet som bød på faste og fine skiforhold. Planen var å starte med Løysmundhatten og avslutte med Skjækerhatten. Tok sikte på å gå opp i skaret mellom Løysmundhatten og Tilhengaren. Snøen var banke hard, så jeg følte at veivalget vårt var forsvarlig denne dagen ifht skredfare.

Tidlig start, men månen lyste vei for oss.
Avblåst og isete i kneika opp fra Skjækervatnet. Løysmundhatten ses rett over hodet på Pappa.
Felletrøbbel, men sportsteip fikser ofte biffen.

I bakkene opp mot skaret fikk pappa bruke mine langfeller, men selv disse løsnet etter en noen få minutter ute i kulda. Måtte ty til sportsteiptrikset, og ved å surre dette rundt fellene satt de endelig på. Temmelig avblåst og isete like over skoggrensa, så ble litt labyrintgåing for å finne den beste veien fram i terrenget. Månen gikk ned omtrent da sola stod opp rundt kl. 07.15. Perfekt timing!

Morgen rød gir aften søt.. Får håpe det stemmer!

Opp sørryggen til Løysmundhatten var det så bratt og hardt at skiene måtte på sekken. Herlig å komme til topps i strålende sol og særs lite vind. Følelsen av varme, aah! Fantastisk utsikt langt innover i Sverige og resten av Trøndelag. Akkurat så fint som mannen å Bil-Xtra beskrev det. Fint å følge ryggen videre ut til nordtoppen på Løysmundhatten, men pappa måtte ta det litt med ro i nedoverbakkene pga fellene.

På toppen av Løysmundhatten. Høyest i Verdal.
Kaldt, men flott på toppen av Løysmundhatten. Skjækerhatten sees langt der bak.
Utsyn innover mot de svenske Skjækerfjellene.
En pust i bakken må til.

Fra nordtoppen var det likevel av med fellene for å renne helt ned til 740 moh. Ikke akkurat silkeføre, men med tilstrekkelig mange z-svinger kom vi oss ned på forsvarlig vis. Ble en deilig lunsjpause i sola før vi begynte på bakkene opp til Skjækerhatten. Nå var livet verdt å leve. I grunn greit at toppstøtet ble i dag siden det trolig var mer vind i går.

Langsmed Løysmundhatt-ryggen. Sørtoppen sees bak.
Siste skikkelige kneik opp mot Skjækerhatten fra sør.

Surret på feller igjen og tok motbakken opp mot Skjækerhatten i jevnt og rolig tempo. I østsida var det overraskende nok fin styresnø. Vindmuren har trolig blitt brutt her og ikke transportert vekk denne snøen. Vel så fin utsikt fra Skjækerhatten som Løysmundhatten. Pappa begynte å kjenne at det ”leita på”, så nå var det bare å få i seg godt med mat og drikke før nedkjøringa som vi valgte å legge i nordsida via Fjellskjækra. Ikke det korteste alternativet, men det tryggeste.

Snart på toppen av Skjækerhatten.
Pappa på toppen av Skjækerhatten. Høyest i Snåsa. Fantastisk utsikt!

Nokså hardt og skavlete i nordsida også, men midtvegs fant vi faktisk fin snø i et skjermet område mellom to bekkedaler. Med lettere kramper i lårene kom begge seg ned på Fjellskjækra. Is på vannet gjorde stakingen lett som en lek! Samme gjaldt også Reinhorntjønna. Videre la vi på litt festevoks og fulgte i hovedsak elvefaret videre ned til Skjækervatnet da det var her det var mest snø og jevnest terreng.

Ned mot Reinhorntjønna fra Fjellskjækra.
Skøytebane over Reinhorntjønna.
Tok visst på motsatt ski..

Nede ved Skjækervatnet begynte pappa å gå tom for vann og vurderte å gå innom hytta for å fylle på mer. Jeg hadde tatt med to liter vann og han bare én. Han fikk litt ekstra vann av meg slik at vi slapp å gå noen omvei, men da vi kom til utoset på Skjeldbreien fant vi faktisk åpent og rennende vann! Iseksperten tok sjansen på å gå bort råken og fylle på vannflaska si, til stor begeistring.

Over Skjækervatnet, nok en gang.
Fant rennende vann ved utoset på Skjeldbreien. Da ble fattern glad!
Siste utmarsj tilbake langs scooterløypa. Tar farvel med Skjækerhatten i bakgrunnen.

Nå var det bare siste etappe igjen ut til bilen langs scooterløypa. Det føltes ut som påskestemning og ”t-skjortevær”, selv om termometeret fortsatt viste -9 grader i skyggen… Har vi blitt akklimatisert tro? Mer utforbakker tilbake samt en skoleklasse vi bare måtte stake oss forbi gjorde at vi ikke brukte mer enn en drøy time tilbake igjen til bilen. Bilnøklene lå til vår store overraskelse pent på toppen av bagasjeluka. Flaks at det sannsynligvis ikke er det største kriminelle miljøet i denne delen av distriktet. Totalt tok turen i dag snaue 10 timer på 41 km.

Takk for en veldig fin tur, Pappa! :)

Kart

Sjækerfjella

Written by otto 04.03.2018 17:51

Fortjener turen et høyt terningkast Sondre?

Sv: Sjækerfjella

Written by 500fjell 12.03.2018 00:01

Ga den en god femmer :)

Koselig

Written by Olepetter 04.03.2018 14:21

å lese om far og sønn på turer sammen fortsatt!