Beingårdsheia – høyest i Flatanger (27.02.2018)

Start point Smålitjønna (196m)
Ascents Beingårdsheia (612m) 27.02.2018 10:18

Etter en natt på Quality Hotel Steinkjer (luksus!) kjørte jeg og fattern videre nordover. Vi hadde planer om å rekke to kommunetopper i da, Beingårdsheia og Reinsjøfjellet, så det var bare å henge i. Startet med Beingårdsheia som er høyeste fjell i Flatanger kommune.

Nydelig, men kaldt ved Smålitjønna.

Parkerte i ei brøytelomme på nordsida av Smålitjønna. Det var kaldt og klarvær, men ikke like kjølig som i Steinkjer. Varmere i høyden. Begynte med å krysse Smålitjønna før vi karret oss opp et bekkesøkk vest for 329-toppen. Etter dette ble det fastere snø, men pappa sverget fortsatt til helfeller, mens jeg brukte blåswixen.

Østover mot 533-toppen midt i bildet.
Tilbakeblikk.
Pappa nyter dagen.
Undertegnede koser seg med fjellski på beina igjen.

Litt småterreng videre mot øst før vi etter hvert begynte å ta stigning opp mot toppen. I øvre del var det temmelig avblåst og isete. Vanskelig å få feste med blåswix, så ble mer en slags skøytestil de siste meterne mot toppen. To jamnhøye topper her. Varde på den vestligste, men trolig høyere den østligste. Flott utsikt mot innlandet og havet herfra, men pga litt kald og sur vind snudde vi etter kort tid.

På med den gode gamle anorakken med havet i bakgrunnen. I Flatanger finnes forøvrig verdens hardeste klatrerute (9c), etablert av Adam Ondra.
Vestre toppvarde. Jevnhøy med østre punkt.
Utsyn sørover.

Overlevde en holkete nedkjøring, men nede i skogen var det mer ålreit. Et par bittesmå kneiker tilbake, og pappa var ikke noe fan av å bruke armene mer enn nødvendig og tok seg tida til å legge på et ekstra lag med festevoks. Vel tilbake ved bilen bar det rett videre til lunsj i Namsos før kveldstur til Reinsjøfjellet ventet.