Rjukan Ice Festival 2018 (10.02.2018)

Characteristic Ice climbing
Visits of other PBEs Krokan iscrag (730m) 10.02.2018

I forbindelse med den årlige isklatrefestivalen på Rjukan stilte jeg opp som ambassadør for Grivel og 7 Blåner. Kom sent fram på fredagen grunnet kolonnekjøring over Hemsedalsfjellet, men på lørdagen ble jeg stående på stand i Krokan. Fikk også deltatt på den årlige speedklatrekonkurransen, og overraskende nok ble det seier til meg i herreklassen! :-) Senere på kvelden ble det foredrag og stand inne på Rjukanhuset.

Velkommen til Grivel stand på Krokan!
Isklatrekurs.
Drytooling workshop med Martin Skaar Olslund.
Speedklatrekonkurransen tradisjon tro. Ble seier i år!

David var kommet på besøk helt fra Sogndal og vi ble enige om å klatre sammen på søndag morgen. Parkere like etter tunnelen der man svinger av til venstre mot Krokan. Ruslet ned ei bratt li nedenfor tunnelen til Upper Gorge. Øverst i juvet rakk vi å klatre to fosser. Først Rjukanfossen (WI4, 2-3 taulengder), og deretter Verdens ende (WI5, 2-3 taulengder og en del snøtrasking).

Litpon. Cruxsøyla knakk av for ei uke siden.
Rjukanfossen. Dagens første tur.
Verdens ende klatret vi etterpå.
David følger i første taulengde på Rjukanfossen.
Andre taulengde på Rjukanfossen. En artig sak!

Rjukanfossen var en artig sak. Ledet nedre del i én taulengde til det ble ganske så smalt. Siste taulengde må man krabbe gjennom to små hull som krydrer opplevelsen en god del. To rappeller ned igjen samme vei. Alternativt fortsette til toppen.

Venstre utstegsvariant på Verden ende.
Vi valgte den noe brattere høyre utstegsvariant.

Det hadde sneket seg et britisk taulag foran oss på Verdens ende og vi ble derfor ventende et kvarters tid før vi kunne starte på første taulengde som går kort, en bratt opp til et lenger snøfelt. Oppe på snøfeltet tok vi dem igjen. Videre må man klatre et parti med WI2-is før man kommer opp til den siste bratte taulengden til topps. Enten den slake varianten på svaet til venstre eller den bratte søyla innerst mot høyre. David ledet søyla som ikke hadde førsteklasses iskvalitet. For første gang tok jeg et fall (på topptau) på isklatretur som ikke var beregnet idet jeg skulle matche øksegrepet som er den eneste delen jeg ikke er fornøyd med på Grivel The Machine 3.0 øksene (ellers superfornøyd!). Tauet var dog stramt, så falt kun en halvmeter før jeg fortsatte å klatre til topps. Jeg var nødt til å reise videre mot Setesdalen der jeg skulle på Nortind-kurs den neste uka, og tok derfor på gjensyn med David for denne gangen.