Sogndalsdalen – to alpine nedkjøringer (05.02.2018)

Start point Gunvordal parkering (421m)
Ascents Høgafjellet (1,480m) 05.02.2018 10:34
Togga (1,205m) 05.02.2018 12:08
Togga Vest (1,354m) 05.02.2018 12:35
Nystølsfjellet (1,439m) 05.02.2018 13:07
Visits of other PBEs Gunvordalen p-plass (430m) 05.02.2018 10:35

Været var spådd som meget godt i Sogndal denne dagen. Ettersom dagene også begynner å bli lysere og snøforholdene var relativt stabile var det fristende med en lenger tur. Fikk med meg Hans på en rundtur i Sogndalsdalen med to nedkjøringer som ingen av oss hadde prøvd før. Først normalveien opp til Togga og videre forbi Nystølsfjellet. Derfra ned renna sørøst for 1520-toppen, opp igjen nordsida på Synnevaskjer og til slutt ned nordsida på Høgafjellet og ut Gunvordalen.

Klare for tur ved Toggaparkeringen.

På vei opp fra Toggaparkeringen var ikke været like perfekt som vi hadde håpet, men det så ut til at den blå himmelen i nord ”dyttet” skysystemene lenger sør. Sporene opp sørøstryggen til Togga var overraskende nok lagt slakere enn sist jeg gikk her. Skal det se ut som at skifolket i Sogndal har lært seg å legge fornuftige spor? Håper det, men jo høyere opp i lia vi kom, jo brattere ble sporet..

Utsyn innover Gunvordalen. Synnevaskjer og Høgafjellet sees på venstre side. Fortsatt litt skyet.
På toppen av Togga (1350) og blikk videre mot Nystølsfjellet.
Hans på toppen av Nystølsfjellet med Skjerdingane (1520) bak. Sola kom i grevens tid!

Da vi omsider kom opp på Toggaryggen viste det seg at fra Omnane og bort til Nystølsfjellet var det ingen som hadde gått. Vi var i det minste garantert førstesporet. Litt bratt og luftig langsmed ryggen her, men det blir bredere etter hvert. På Nysølsfjellet kom endelig sola. Yes! Det ordner seg for snille gutter. Samme plass gjorde vi oss også klar til nedkjøring mot Gunvordalen.

Så var det å sette utfor.
Shredding!
Living the dream!
Måtte stoppe og ta bilde av hverandre.
Nedover renna.

Vi bestemte oss for å dreie ned i renna litt tidligere enn det jeg hadde tenkt for å slippe å ta på fellene igjen. Øvre del ned i renna er bratt (40-45 grader) og eksponert, men snøen satt godt og var fin, tørr og løs. Klarte å kommunisere godt ifht kjøremønster og trygge stoppesteder nede i renna. Eldre rasmasser ødela litt for kjøregleden i renna, men fant varianter på siden som var fine og urørte.

Øvre del av renna.
Litt gamle skredmasser lå her og der, men gikk an å svinge utenom.
Siste del av første nedkjøring.
Hans snart nedi dalen.

Både jeg og Hans var i ekstase, og selv om det begynte å bli litt overskyet valgte vi å følge planen og gå videre opp nordsida på Synnevaskjer. Tok sikte på nordsida på Høgafjellet ned igjen etterpå og vi diskuterte litt om vi skulle følge loddlinja hele veien eller traversere østover i nedre del pga noen partier med stein. Var vanskelig å se hva som var best, men tok sikte på loddlinja med mindre sikten ble bedre senere. Nordsida på Synnevaskjer er stedvis bratt og terrengformasjonene gjør sida i høyeste grad kompleks pga underliggende og overliggende terreng og mange konvekse partier man er nødt til å forsere.

Tilbakeblikk mot renna vi kjørte sentralt i bildet. Ser du sporene våre?
Mot Gunvordalsbreen og Styggebotnfjellet.
Nystølsfjellet med mange potensielle nedfarter.
Det er kun i motbakker det går oppover, og det kjennes i låra.
Snart på toppen.

Registrerte mange eldre skred etter uværet fra sørøst for noen dager siden. Snøen i dag var lettere vindpåvirket, men løs nok til at den er fin å kjøre i. Kjekt å ha tatt turen opp siden vi nå kjenner terrenget bedre om vi vil kjøre flanken ved en senere anledning. Det tok sin tid å komme opp denne siden, og vi merket begge at vi i dag hadde gått temmelig mange høydemeter. Dessverre var det fortsatt flatt lys da vi skulle kjøre ned igjen mot Gunvordalen fra Høgafjellet, men med rolig kjøring gikk det på et forsvarlig vis. Pass på å holde langt nok mot øst idet man entrer flanken pga skavl. Noen steder stikker det opp steiner og is, så jeg vil anbefale god sikt om man ønsker flyt i nedkjøringen.

Hans i dagens siste utforkjøring på nordsida av Høgafjellet.
Mot dalen igjen.
Nordvestsida på Grånipa.

Hans og jeg var fornøyd med kommunikasjonen og dagen så langt. Nå så vi begge fram mot å kruse ut igjen til bilen. Derimot ble den delen av turen noe lenger enn forventet. Mye tung løssnø gjorde det umulig å bare stake seg ut igjen. I tillegg måtte vi av med skiene for å krysse Gunvordalselvi ved stølen Laugi for å etter hvert komme innpå sporene fra folk som har kjørt ned Omnane. Vi hadde også glemt at det kom en motbakke litt lenger nede i dalen som man må gå fiskebein opp. Hans sin tålmodighet begynte å ta slutt, men jeg vet at han aldri er langsint. På bakketoppen stod jeg og ventet på ham helt til han utbrøt ”det ække noe å stå der etter!”. Forstod at nå trengte Hans arbeidsro, så jeg valgte å stake resten av veien ut til bilen. Kort tid etter avreisen fra Toggaparkeringen var humøret langt bedre og vi takket hverandre for en av våre tøffeste skiturer vi har hatt i Sogndalsdalen så langt. Nå var det bare å komme oss hjem og høre på den nye skilåta vår ”Sin City” mens vi lagde middag.

Takk for turen, Hans! :)

Kart

Start date 05.02.2018 10:34
(UTC+01:00)
End date 05.02.2018 17:30

Video

Første nedkjøring fra Skjerdingane.