Skredkurs i Hemsedal (03.02.2018)

Ascents Nibbi (1,741m) 03.02.2018 not summited
Hestebottfjellet (1,543m) 04.02.2018 not summited

Holdt et todagers skredkurs for Breogfjell i Hemsedal denne helga med tre flinke deltakere. Møtte deltakerne på Shell kl 09.00 lørdag morgen. Hadde ferdråd på Skogstad hotell med litt teori i forhold til skredlære. Dagens plan var å gå en tur mot Nibbi fra Løkjestølane. Det var ekstremt kaldt denne helgen. Mellom 25-30 minusgrader, så det gjaldt å kle seg godt.

Nibbi sett fra Løkjestølane.
Kort, men skredutsatt heng langs Bjørnstølåne der en kompis av meg ble tatt i skred.
Gode diskusjoner.

Samkjørte opp til Løkjestølane (bomveg) der vi slettes ikke var de eneste som hadde tenkt seg på tur i det fine, men kalde været. Vi gjennomgikk temaer som kameratredning, sporvalg og vegvalg, le- og losider, bratthetsmåling, terrengvurdering og nedkjøringsmønster. I lekse fikk deltakerne å planlegge en tur mot Hestebottfjellet Øst i Mørkedalen og Svarthetta i Grøndalen og vurdere turplanen opp i mot skredvarsel og den aktuelle gruppen.

Måling av bratthet.
Lunsj!
Pent kveldslys på vei ned.

Etter en natt på Fossheim hotell møtte jeg deltakerne på dette hotellet neste morgen kl. 08.30. Hadde et ferdråd og snakket sammen om turplanen de hadde laget kunne være gjennomførbar. Vi bestemte oss for å kjøre opp i Grøndalen og gå mot Hestebottfjellet via Råskardåne. Det var også ekstremt kaldt i dag, selv om det var meldt varmere. Da jeg skulle vri om nøkkelen i bilen ville den slettes ikke starte. Pokker! Idet jeg skulle åpne panseret brakk spaken som er koblet til vaieren som åpner panserlåsen. Orket ikke å fikle mer med dette, så jeg lot bilen stå mens jeg satt på med deltakerne opp til Mørkedalen.

På vei mot Råskardåne.
God sporlegging på vei opp er en sentral del av turen.
Overflaterim på mjuk overflate.
Litt graving i snødekket.

Vel oppe ved parkeringslomma ved Persstølane måtte prøve å gå oss litt varme før vi kunne stoppe og snakke. Den ene deltakeren valgte å snu pga at skoene var altfor kalde og hun klarte ikke å ta til seg læring når vi stoppet opp. Trist, men dette her er så kalde temperaturer at det i utgangspunktet er litt på kanten ifht å holde kurs utendørs. Kjemiske varmere eller elektriske såler er et tips til neste gang.

På 1469-toppen på Hestebottfjellet.
Undertegnede nyter utsikten fra toppen.
Fant god og trygg snø ned igjen.

Vi andre fortsatte oppover mot fjellet. Snakket mye om terrenget opp i mot skredvarselet, vindtegn, faretegn, eksponeringstid, standardtiltak, gode sporvalg og da vi omsider var kommet opp i sola i sørsida vest for 1469-toppen tok vi lunsjpause. Lunsjgropa var en god unnskyldning for oss til å grave i snøen, snakke om lagdeling, snøtyper og hardheter i snødekket. Like etterpå ruslet vi bort til 1469-toppen og fikk oss en fin nedkjøring med et trygt nedkjøringsmønster tilbake igjen til bilen. Bilhistorien endte med at jeg måtte vente seks timer på NAF-hjelp, som heldigvis fikk trukket i panservaieren med en tang og etter hvert fikk liv i batteriene. Siste gang jeg kjøper batterier fra Biltema... Kom meg hjem til Sogndal i de sene nattetimer.