Klatretur i Spania (16.01.2018)

Characteristic Sport climbing
Visits of other PBEs Buena Sombra (450m) 16.01.2018
Frontales (450m) 16.01.2018

Har tilbragt fine dager på klatreferie i Spania fra 16.-25. Januar sammen med Andreas, Bjørn-Even og Johannes. Tross tidenes ski- og isklatreforhold hjemme i Norge klarte vi lett å kose oss i varmere strøk. Fløy til Malaga der vi leide oss en Polo som vi fartet rundt med i ni dager. Bodde i en leilighet i El Chorro på Finca la Campana. Helt grei standard, men tror nok jeg heller ville valgt å bo i for eksempel Ardales neste gang. Både pga kjøreavstand til klatrefelt, tilgang til butikker og fordi bevertningen på Finca kanskje ikke var den aller beste (trivelige folk, men litt dårlig standard på leiligheten og noe treg service).

Førsteinntrykket med "buffet" i Spania var ikke førsteklasses.
Brødristeren måtte til når gassovnen var tom i leiligheten vår.
Dobbelseng ftw

De to første dagene klatret vi på Frontales i El Chorro. Fint klatrefelt, men veldig varmt i sørsider selv i januar. Kan sammenlignes med norsk vår på sitt beste og god stek i sola. Vi fant oss bedre til rette i Desplomilandia og rundt Buena Sombre der det er flere klatrefelt i skyggen, masse fine ruter og flotte omgivelser. Det ble totalt seks klatredager. Den ene hviledagen tilbragte vi i Torre del Mar ved kysten, og den andre ble i middelalderbyen Ronda som virkelig kan anbefales.

Gatelangs i Alora.
Frontales.
Fint, men varmt ved Frontales.
Andreas i støtet.
Bjørn-Even ser sterk ut.
Sektor Buena Sombra.

Jeg hadde litt uflaks i og med at jeg midtvegs i ferien klarte å få en muskelstrekk i senen til venstre langfinger. Måtte derfor stå over klatring et par dager, men klarte likevel å klatre noen lettere ruter de siste dagene. Ble i stedet en dag med jogging i fjellene ovenfor Buena Sombre som ikke var så verst, bortsett fra en helsikkes retur i tidenes krattskog.

Fint i Ronda. Her ved den steile stupveggen ved bygrensa.
Overgangen til gamlebyen.
Crepes!
Mer caféliv.
Klatreføreren.
Våknet til bulk i bakdøra.
Takk for en bra ferie! :)

Uansett, takk for fine dager i Spania, karer! :-)