Aurlandsdalen isklatring (05.01.2018)

Start point Berdalen (800m)
Characteristic Ice climbing
Visits of other PBEs Foss Aurlandsdalen (800m) 05.01.2018

Etter sesongstarten jeg hadde med Gustav i Aurlandsdalen før jul spottet jeg en linje jeg veldig gjerne ville tilbake på senere denne vinteren. Etter en drøy uke med jevnt over minusgrader reiste jeg, Eivind og Johan opp igjen for å sjekke ut forholdene. Parkerte også denne gangen mellom Berdalstunnelen og Nesbøtunnelen og gjorde innmarsjen som sist på ski. Nordvestover ned den kronglete og bratte skogen til Aurlandselvi, videre krysset vi elva på noe tvilsom is. Linja vår ligger på østsida av dalen, omtrent 400-500 meter sør for Berekvam. Graden avhenger som det meste annet av hvor mye is som finnes på ruta, men i dag vil jeg anslå det til WI5 med dårlig sikret is på det verste, ellers en del WI4-terreng.

The line!

Etter å ha bautet oss opp til innsteget parkerte vi skiene og gjorde oss klare for klatring. Johan tok første taulengde som i grunn ble en introlengde opp til der det for alvor bratnet til. Grad WI3 omtrent. Her var det nokså tynt med is, og etter noen øksetak mistet Johan fotfestet og fikk seg en sklitur ned igjen til start..! Heldigvis gikk det bra med ham, og få sekunder etterpå var han i gang igjen med skjerpet sinn. Gikk lengden effektivt og solid og sikret meg og Eivind opp etterpå fra en standplass litt til venstre på fossen. Johan tok også neste lengde. Denne var litt brattere, og særs våt i venstre del. Dermed ble det litt vanskelig å klatre ved siden av Eivind. Vi ble klatrende over og under hverandre, men med passe avstand.

Johan i andre taulengde.
God stemning!

Tredje taulengde klatret jeg, men siden linjeføringen gikk temmelig rett opp fra standplass valgte jeg å ikke klatre altfor langt i tilfelle jeg skulle løse ut is på de under meg. Fant en skjermet hule til standplass og Eivind fortsatte ut på en lang fjerde taulengde. Noen steder på denne lengden rant det mye vann, så her gjaldt det å klatre kjapt for å ikke bli altfor våt. Fart, fart, fart!

Eivind og Johan følger på.
Eivind tar kontrollen.

Eivind fant seg en god standplass under et digert takoverheng. Snakk om spektakulære omgivelser! Så kom det som skulle vise seg å bli cruxlengden, og jeg ble sendt ut på den skarpe enden. Rundet søyla mot venstre og fortsatte rett opp mellom to bratte søyler som stort sett bestod av orgelpiper og luft. Fikk ingen gode sikringer før omkring 15 meter meter lenger oppe. Tok meg den tiden jeg trengte og klarte å klatre dette på en forsvarlig nok måte. Siste delen av taulengden bød på mer solid og homogen is, og jeg kunne kose meg opp til over kanten av søyla og sette standplass på en fin og oversiktlig hylle.

Bratt på slutten.

Nå gjenstod bare en siste taulengde helt opp til bjørkeskogen. En artig iskamin med litt innslag av mixklatring som Johan ledet solid. High five på toppen i solnedgangen! Vi bestemte oss for å rusle noen hundre meter lenger nord og rappellere ned igjen via bjørketrær på hyller. Jeg og Johan tok en ganske nøyaktig 60 meter lang rappell ned til en hylle med trær. Eivind var redd for at vi ikke ville klare å dra ned tauet, og tok denne rappellen i to omganger og satt igjen noen kiler midtvegs. Sikkert ikke dumt! Videre ble det en noe kortere rappell før vi kunne klyve oss bort og ned til skiene igjen. Fant til og med kvikk-lunsjen som en av oss hadde klart å glippe ut av hendene like under toppen!

Johan kruser sjarmøretappen til topps.

Det begynte så smått å mørkne, men vi rakk akkurat å krysse elva på steiner før hodelyktene måtte på. Turen opp igjen til parkeringsplassen ble omtrent like kronglete som forrige gang. Opp et gjel før vi traverserte ut til venstre på en liten skogkledd hylle. Ikke veldig skivennlig terreng, men vi kom oss opp. Feiret turen med svele på ferga tilbake mot Sogndal.

Takk for turen, Eivind og Johan! :)