Tunga i Fjærland (04.01.2018)

Start point Berge (220m)
Visits of other PBEs Berge utsikt (rv.5) (186m) 04.01.2018 10:57
Gunvordalen p-plass (430m) 04.01.2018 14:47

Etter gårsdagens opptur i fra Frudalen til Fjærland ble vi giret på mer eventyr i Fjærland. Jeg, Hans og Johan tok turen til Berge, klare for en ny oppdagelsesferd. Jeg hadde lyst til å sjekke ut hvordan det ville være å renne fra vestryggen på Tungeggi og nedover Tunga i retning Berge. Det så fint ut på avstand med en åpen renne i øvre del og glissen skog lenger nede.

Mot Tunga sett fra Berge.

Skulle jeg gjort denne turen igjen ville jeg valgt et annet spor opp enn det vi valgte denne gangen. Heller gå oppover normalveien mot Kløvingahaugen og etter hvert traversere bort mot Fjellstølen og videre på sporet vi la i dag. I stedet valgte vi denne dagen å gå på ski langs veien bort til Frudalstunnelen og gå innpå en rygg nord for tunnelåpningen, på østsida av Besselvi. Det finnes en stige man kan bruke for å komme oppå denne ryggen. Videre kom vi bort til et granskogfelt som vi gikk oppover i før det ble mer bjørketerreng. Mye bratte rasrenner og kulete terreng gjorde det vanskelig å finne et godt sporvalg.

Hans var ikke helt fornøyd med sporvalget her...
Opp mot Tunga.
Ved Fjellstølen og sikt videre mot sørøst.

Idet vi begynte å traversere oss sørvestover mot Bjåstadelvi fant jeg ut at vi hadde kommet litt for høyt. Dermed ble det ekstremt kronglete terreng å gå i. Opp og ned skrenter, tett bjørkekratt, is i små bekker osv. Her var det bare å ”lukke øynene” og bare komme seg gjennom det. Hans var mindre fornøyd og kom med noen saftige gloser i bakre del av feltet. Heldigvis kjenner jeg Hans, og vet at dette bare er midlertidig sinne. Et par minutter senere, idet bjørkeskogen ble mer glissen og terrenget jevnere oppover mot Fjellstølen, steg humøret på topp igjen hos Hans. Resten av turen var han bare et stort og bredt smil og har bare gode ting å si om Tunga! :)

Fra Fjellstølen mot Tungeggi.
Hans skuer over andre siden av Fjærlandsfjorden.
Opp på fjellet.

Stilig plass denne Fjellstølen. Sikkert ikke mange Sogndalsstudenter som har reket rundt i disse traktene. Mange flotte muligheter for linjevalg på ski her inne. I bakken opp Tungeggi fra Fjellstølen var det for øvrig fin og jevn helning med flott skogskjøring dersom forholdene er gode. I dag var det derimot ganske vindpåvirket her oppe. Vinden fra gårsdagen og i natt har fått herje mer enn det jeg hadde håpet.

Mot Skredfjellet og Nyastølseggi.
På vestryggen på Tungeggi med Kløvingahaugen i bakgrunnen.

Vi entret vestryggen på omtrent 900 moh. Nå var jeg spent på snøen ned på nordsida. Etter en liten pust i bakken satte vi utfor en og en. Temmelig hardt i øvre del. Tydelig at vinden har trukket langs med fjellsida her. Samtidig var det såpass hardt at det ble god trening for å trykke til i både hoppsving og kortsving. Hans var klar på at dette måtte han trene mer på for å komme inn igjen i fjorårets hoppsvingteknikk. Idet vi kom ned i skogen ble snøen løsere og vi fikk flott skikjøring resten av veien ned selv om det er noe bratt og kronglete det helt siste stykket.

Shredding!
Videre ned mot Berge.
Hans i sitt rette element!
Gatelangs hjem igjen.

Takk for turen, Hans og Johan!